Ska trängselskatt finansiera fler miljardprojekt?

ANNONS
|

Varför betalar vi egentligen trängselskatt? Frågan är högst relevant eftersom Trafikverkets nya infrastrukturplan ännu en gång förorsakade besvikna miner hos de lokala politikerna och Västsvenska handelskammaren. Det är förståeligt att Johan Nyhus (S) och Johan Trouvé på Västsvenska Handelskammaren ännu en gång känner sig lurade på konfekten när de inte fick alla de önskeprojekt som de hade fått för sig att Göteborg och Västsverige skulle tilldelas om vi bara införde trängselskatt som medfinansiering.

För om Trafikverkets får som de vill blir det inga statliga pengar till vare sig linbanan, Boråsbanan eller tåg till Landvetter. Kort sagt: medfinansiering ger inte fler projekt till vår landsända. I stället får vi betala två gånger för samma sak. Gäller löftet om en massa nya bostäder i Sverigeförhandlingen trots att höghastighetsjärnvägen till Borås nu inte blir av?

ANNONS

Frågan är vilka det är mest synd om: Nyhus, Trouvé & C:o eller alla de som varje vardag betalar trängselskatt helt i onödan?

Effektivt stopp

Genom att hålla fast vid Sveriges mest olönsamma infrastrukturprojekt Västlänken har beslutsfattarna effektiv stoppat nästan alla andra lönsamma projekt som kunde ha kommit Göteborg till del och gjort nytta. När ska de inse att skatter inte är en obegränsad mängd pengar?

Samtidigt har det i Sverigeförhandlingarna träffats nya överenskommelser mellan politiker som kräver nya pengar till medfinansiering. Av totalt 7,3 miljarder för spårvagn Stigbergstorget–Hisingen, stombussar till Lindholmen och linbanan över älven betalar staten bara 28 procent under kommande planperiod (varav noll kronor till linbanan). 25 års trängselskatt är redan intecknad i Västlänken med mera. De nya uppgörelserna kräver dock cirka fyra miljarder extra i medfinansiering. Johan Nyhus borde kunna svara på om det innebär att trängselskatten blir kvar även efter år 2037?

Claes Westberg (VV)

partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet

ANNONS