SVT borde avhålla sig från publikfriande snabba klipp från den egna gratissalongen – finansierad med licenspengar, skriver Hans Rothenberg (M).
SVT borde avhålla sig från publikfriande snabba klipp från den egna gratissalongen – finansierad med licenspengar, skriver Hans Rothenberg (M).

Ska SVT driva frisörsalong?

SVT har en viktig funktion att erbjuda ett högkvalitativt utbud av nyheter, samhällsgranskning och utrikesbevakning. Frågan är om det ingår i uppdraget att driva frisörsalong, om än tillfälligt, och erbjuda gratis hårklippning för licenspengarna, skriver Hans Rothenberg (M).

ANNONS
|

Från Expedition Robinson, Gift vid första ögonkastet och Sveriges fetaste hundar till en ny realityserie om en frisörsalong i Göteborg. SVT glider längre ifrån sin uppgift som seriös samhällsgranskare och nyhetsförmedlare när man i allt högre utsträckning lägger tittarnas licenspengar på rena nöjesprogram utan större värde.

Till hösten ska SVT sända direkt, fem dagar i veckan, från en frisörsalong där åtta frisörer ska tävla om titeln ”Sveriges bästa frisör”. Kunderna ska bestå av unga individer under 30 år som via SVT får en gratis klippning och en ”terapisession” med en frisör. Men varför ska SVT:s licenspengar gå till att driva en konkurrerande verksamhet på en fri och öppen marknad där man erbjuder en hårklippning utan kostnad?

ANNONS

De frisörer som i dag verkar i Sverige, och inte minst i Göteborgsområdet, ska alltså via sina licenspengar finansiera en konkurrerande verksamhet som drivs på uppdrag av SVT. Tala om snedvriden konkurrens. SVT:s agerande sätter konkurrensneutraliteten ur spel och en ny, om än tidsbegränsad, frisörsalong som erbjuder sina tjänster gratis får en hämmande effekt på övriga frisörsalonger i området. Därtill torde Konkurrensverket rimligen inte se med blida ögon på att ett statligt finansierat företag som SVT ägnar sig åt näringsverksamhet som uppenbart bygger på osund konkurrens.

Redan små marginaler

Marginalerna för en genomsnittlig frisörsalong låg 2014 samtidigt på ynka 0,45 procent vilket tyder på att det är en bransch som snarast är överexploaterad samtidigt som det i just Göteborg för närvarande råder brist på såväl frisörer som tillgängliga lokaler. Någonting som nu SVT alltså kommer tillhandahålla för såväl frisörer som unga kunder som vill klippa sig. Inte bara snavar SVT i sitt uppdrag. Man gör det också helt oförblommerat med licensbetalarnas pengar. Dina och mina. Allt i underhållningens namn.

SVT har som public service-inrättning en viktig funktion att fylla genom att erbjuda ett högkvalitativt utbud av nyheter, samhällsgranskning och utrikesbevakning. Den funktionen ska värnas. Det finns inget egenvärde i att SVT ska försöka kopiera eller konkurrera med kommersiella och reklamfinansierade kanaler som TV 3 eller Kanal 5 genom att erbjuda märkliga och intetsägande nöjesprogram. Framförallt inte där man för tittarnas pengar driver en frisörsalong.

ANNONS

Hans Rothenberg (M)

riksdagsledamot för Göteborg, näringsutskottet

ANNONS