Satsa på digitala verktyg för de yngre barnen

Vi välkomnar att de rödgröna nu vill reda upp i gamla synder och införa en gemensam digital strategi för alla stadsdelar. Men satsningarna bör främst inriktas på förskolan samt låg- och mellanstadiet, skriver Alliansen Göteborg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Digitala läromedel, 16/1

Digitala verktyg är viktiga i skolan, precis som andra läromedel. De innebär dock inte per automatik bättre lärande. Det beror på hur de introduceras och används i undervisningen. Tekniken kan lyfta lärandet, men aldrig ersätta kompetenta lärare och pedagogisk undervisning.

Vi har varit drivande för smart användande av informations- och kommunikationsteknik i skolan. Skolverkets förslag till nationell IT-strategi, som initierades av Alliansregeringen, syftar till att skapa likvärdiga förutsättningar i landet. Alliansen i Göteborg lade redan 2010 förslag om en gemensam strategi för Göteborg, vilket ledde fram till att staden fick programmet, ITiden.

ANNONS

Likvärdigheten gick förlorad

Men tyvärr förlorades likvärdigheten då de rödgröna drev igenom att varje stadsdel i stället skulle ha en egen strategi. Vi välkomnar att de rödgröna nu vill reda upp i gamla synder. Dock räcker inte fina ord. Vi tar nu initiativ till en kartläggning om hur arbetet fungerar på förskolor och skolor.

Tillgång till digitala resurser varierar stort. Stadsdelar med god ekonomi har kunnat köpa in iPads till alla elever. Andra har fått hitta billigare lösningar eller låta flera elever dela på utrustningen. Äldre elever har bättre tillgång än yngre varför satsningar framöver främst bör inriktas på förskolan samt låg- och mellanstadiet.

Modernare plattform behövs

Göteborg behöver ha moderna pedagogiska plattformar som fungerar. De rödgröna drev på för att staden skulle bygga en egen lärplattform, Hjärntorget, i stället för att köpa in ett annat välbeprövat system. Nu, många år senare, lyfter de huvudet ur sanden och inser att verksamheter inte använder verktyget och hittat andra enklare vägar. Det är hög tid att skrota Hjärntorget, samma kostsamma misstag får inte upprepas.

Vi är övertygade om att den digitala kompetensen kan förbättras och bidra till att förbättra kunskapsresultaten. Men, ingen iPad, eller telefon eller andra läromedel kan kompensera för engagerade och kunniga lärare. Det saknar de rödgröna fortfarande insikt om.

ANNONS

Helene Odenjung (L)

Kristina Tharing (M)

David Lega (KD)

ANNONS