Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    S och M lämnar oss i sticket

    Lena Malm (S) och Axel Josefsson (M) visar på stor inkompetens som ansvariga politiker för ombyggnaden av kollektivtrafiken vid Gamlestadstorget, skriver Håkan Lundqvist (K).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    För sjätte sommaren i rad får Angeredsborna byta vagn vid Gamlestadstorget för att komma till centrum. De vagnar de ska byta till är redan fullpackade med folk från Kortedala-Bergsjön. Det har skapat fördubblade restider, färre avgångar och trängsel som påminner om packade sillburkar. Situationen kommer att vara likadan minst i två år till. 50 000 människor bor i Angered och ungefär lika många bor i Gamlestaden, Utby, Kortedala och Bergsjön. Så det blir en flaskhals med en situation som blir olidlig för resenärerna. Gamlestadstorget ska samla resorna för en befolkning på 100 000 människor likvärdigt med en medelstor stad. Dessutom fylls reseantalet på med flera tusen av alla Gothia Cup-deltagare under en vecka i juli månad.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Situationen är extrem över sommaren. Men trängsel och för få avgångar från Kortedala-Bergsjön har vi resenärer inte bara på sommaren. Alla dagar under året varje vardagsmorgon och eftermiddag är det proppfullt på vagnarna till Kortedala-Bergsjön. Det borde sättas in extra vagnar alla vardagar på dessa tider för att vi som bor här ska kunna åka spårvagn utan att behöva bli packade som sillar eller riskera att komma för sent till jobben, förskolan och så vidare.

    Göteborgare i förorterna ska inte behandlas som sillar. Vi måste få en kollektivtrafik värd namnet.

    När jag läser vad Lena Malm (S) och Axel Josefson (M) svarar på frågor om dessa problem (GP 20/7) undrar jag hur de kan få sitta kvar i trafiknämnden?

    ”Vi kan inte sätta in fler fordon för några få resenärer, säger Lena Malm. Det har vi inte kapacitet till, då får man hitta andra resvägar. Många cyklar ju de gånger som kollektivtrafiken inte är ett alternativ”, enligt GP. Och vidare: ”Det blir svårt att säga vem som upplever att kollektivtrafiken inte funkar som den ska”.

    Sämre skick än andra spår

    Kent Lindahl, planeringschef vid Göteborgs spårvägar berättar att spåren mellan Angered och centrala Göteborg är i sämre skick och mer störningskänsliga än andra spår i stan, men trots det har varken Axel Josefson eller Lena Malm hört att det ska vara problem på de spåren.

    Med sådana politiker vid ratten i trafiknämnden är det inte konstigt med den krackelerade kollektivtrafiken i Göteborg. Jag vill lämna några tips som skulle göra den bättre:

    Ta de 20 miljarder (2009 års penningvärde) som ska satsas på en tågtunnel med ingen nytta för kollektivresenärerna och bygg ut kollektivtrafiken för göteborgarna med dubbelspår, vändslingor till Angered, spårvägstunnel till Hisingen och annat smått och gott! Och inför nolltaxa i kollektivtrafiken. Göteborgare i förorterna ska inte behandlas som sillar. Vi måste få en kollektivtrafik värd namnet.

    Håkan Lundqvist (K)

    boende i Kortedala och kollektivresenär