Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Miljozoner collage
Claes Westberg (VV), partiledare Vägvalet och Håkan Andersson (VV), partisekreterare Vägvalet

S löfte om miljözoner är inte att lita på

Socialdemokraterna i Göteborg påstår att inga nya miljözoner planeras i Göteborg. Dessa skulle i praktiken innebära körförbud i innerstan för annat än elbilar. Men vem vågar efter sveket i frågan om trängselskatt lita på ännu ett löfte från S? skriver Vägvalet.

Replik

Miljözoner, 7/4

Nyblivna kommunalrådet Shahbaz Kahn (S) försöker lugna bilägarna inför valet att nya striktare miljözoner för privatbilar inte är planerade. Men vem vågar lita på ett socialdemokratiskt löfte i Göteborg?

Det är Khans egna socialdemokratiskt ledda regering som möjliggjort att kommunerna i framtiden kan ställa så höga krav på bilparkens utsläpp, att det i praktiken kan bli förbjudet att köra i innerstan om man inte råkar äga en elbil. Lagen är förstås avsedd att användas, förvänta er inget annat.

Tecknen känns igen

Taktiken från S känns igen och är lätt föra alla att genomskåda. Inför valet 2006 deklarerade partiet att trängselskatt inte skulle införas under kommande mandatperiod, i alla fall inte utan att en folkomröstning först anordnades. Men när löftet sedan sveks spelade det inte roll hur många som protesterade. Socialdemokraterna skyllde på ändrade förutsättningar och plötsligt var det någon annan som tvingat S att byta ståndpunkt. Så handlingsförlamade brukar inte Sveriges största parti vara i vanliga fall.

Förvillande lika

Shahbaz Khans nya löften är förvillande lika 2006 års. Han skriver att: ”Det finns i dag inga planer på att införa miljözoner i Göteborg”. Men brasklapparna finns där redan: ”För att kunna överväga miljözoners införande eller inte måste vi först ha en helhetsbild. Konsekvenserna för bilägarna måste analyseras.”

Det är alltså fullt möjligt att Socialdemokraterna efter valet tillsätter en riggad utredning med ett förutbestämt resultat. Samma metod användes med den så kallade utredningen om finansieringen av det Västsvenska paketet som (självklart) inte kunde hitta några ”bättre” alternativ till finansiering än trängselskatten.

Det är viktigt att politiska beslut inte är alltför ryckiga och möjliggör att medborgarna kan lita på att förutsättningarna inte ändras över en natt. Socialdemokraterna är inte den bästa garantin för att detta inte händer – igen.

Claes Westberg (VV)

partiledare Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare Vägvalet

Se mer från - Debatt: Miljözoner
Mest läst