Regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson (S) har fått betala dyrt för sitt samarbete med Birgitta Losman och Miljöpartiet. För att få makten i regionen var Socialdemokraterna tvungna att svika sina egna väljare, kommunerna i Skaraborg och förstås alla trafikanter på E20. Kovändningen från S om E20 var djupt oansvarig. En trafiksäker och framkomlig väg mellan Sveriges största städer är dock en alldeles för viktig fråga för att förhandlas bort för maktens skull.
Nu har en majoritet i regionfullmäktige återigen tagit tydlig ställning för en utbyggnad av väg E20 till minst fyrfältsväg. Det ger Gert-Inge Andersson möjlighet att luta sig mot regionfullmäktiges majoritetsbeslut när hans samarbetspartners i det vägfientliga Miljöpartiet trilskas i de fortsatta förhandlingarna inom den styrande minoriteten. Socialdemokraterna kan nu tacka Alliansen för att vi gjort det jobb som de inte kunnat klara av själva.
Kommunerna har inte blivit överkörda i och med regionfullmäktiges beslut. Tvärtom har kommunerna enigt drivit på för Alliansens uppfattning om E20.
Viktigast är nu att Västra Götalandsregionen kan visa upp en enad uppfattning utåt vid kontakter med regering och myndigheter. Regionens uppfattning är att E20 ska byggas ut till minst fyrfältsväg.
Järnvägssatsningarna på olika håll i Västra Götaland är viktiga för ett starkt Västsverige, men vi behöver också säkra och framkomliga vägar. En utbyggd E20 ger färre olyckor, en jämnare trafik och minskar koldioxidutsläppen. Vi kan bara beklaga att det väg- och landsbygdsfientliga Miljöpartiet vägrar inse detta.
Johnny Magnusson (M)
Jonas Andersson (FP)
Kristina Jonäng (C)
Monica Selin (KD)