Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

CawvpWgmx69iDJAMhCaBjoOtzBo.jpg
Bild: Janerik Henriksson/TT

Så motverkas personalbristen i offentlig sektor

Kompetensbristen blir allt värre i offentlig sektor. Och bristen på arbetskraft börjar bli akut. Lösningen är att bättre ta hand om den personal man redan har så att färre väljer att sluta, skriver Pia Björking Petersson och Niklas Eldholm, Akademikerförbundet SSR.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Kompetensbristen växer och får allt större proportioner. När SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, i maj presenterade den senaste Ekonomirapporten om landstingens och kommunernas ekonomiska situation var det med en tydlig varning: Bristen på arbetskraft börjar bli akut. Behovet av personal fram till år 2025 är så stort att precis alla som kommer ut på arbetsmarknaden skulle behöva gå till kommuner och landsting om verksamheten ska fortsätta att utvecklas som hittills. Det är helt enkelt inte realistiskt, konstaterar också SKL.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ta vara på den personal som finns

Det pratas mycket om hur vi ska kunna rekrytera ny personal, vilket behövs, men än viktigare är att ta bättre vara på den personal som redan finns för att få medarbetarna att vilja jobba kvar. Personalomsättningen är onödigt hög. Det framgår klart av siffror som Akademikerförbundet SSR har beställt från Statistiska Centralbyrån, SCB. I Göteborgs stad var personalomsättningen bland alla akademiker med längre högskoleutbildning förra året 27 procent.

Den höga personalomsättningen är dålig för alla. Dels skapar den ökade kostnader, när en erfaren person slutar och ersätts av en medarbetare som är relativt ny i yrket kan det kosta arbetsgivaren 460 000 kronor. Detta är pengar som skulle kunna användas till att investera i befintlig personal. Dessutom försvårar den höga personalomsättningen kontinuiteten i arbetet vilket ytterst drabbar medborgarna.

Så blir ni en attraktiv arbetsgivare

Akademikerförbundet SSR har flera förslag på vad som krävs för att kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare:

* Se över lönestrategin. Lönen måste bättre än nu motsvara kompetens och erfarenhet. Man ska inte behöva byta jobb för att få upp lönen.

* Investera i bra arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning. Kommuner som kan erbjuda en hållbar arbetssituation har en stark konkurrensfördel.

* Öka möjligheterna till karriär- och kompetensutveckling genom att till exempel erbjuda fortbildning via universitet eller högskola på arbetstid.

* Ge chefer förutsättningar för ett närvarande ledarskap genom ett rimligt antal medarbetare samt kvalificerat administrativt stöd.

* Erbjud attraktiva och konkurrenskraftiga personalförmåner.

* Ta vara på äldre medarbetare genom ökade möjligheter att gå ner i arbetstid för att på så vis orka arbeta längre.

Pia Björking Petersson

ordförande Akademikerförbundet SSR Göteborgs stad

Niklas Eldholm

förbundsstyrelsen Akademikerförbundet SSR

Mest läst