Så kan det bli ja till trängselskatt

ANNONS
|

För att skapa förtroende för trängselskatter inklusive Västlänken och övriga infrastrukturprojekt i Västsverige behövs en effektiv kollektivtrafik. Om medborgarna kan åka kollektivt till, från och inom Göteborgsregionen kan trängselskatterna accepteras av fler. De aktörer som vill vinna folkomröstningen om trängselskatterna måste inse att satsningar på kollektivtrafiken avgör.

Beskeden om kollektivtrafiken har varit allt annat än långsiktiga från S,V och MP som styr Västra Götalandsregionen. För ett par år sedan föreslogs enhetstaxa där biljettpriset skulle vara ett par tior oavsett resans längd. Därefter har alla strategiska beslut om biljettpris och sortiment lyst med sin frånvaro. Enstaka år har indexuppräkningen uteblivit och Västtrafiks resurser urholkats. Samtidigt sker märkliga förändringar för att få ihop ekvationen efter åraltal av ickepolitik. Förra året höjdes biljettpriset rejält och nu kommer förslag om chockhöjningar igen redan i september i år.

ANNONS

Ställer bilen allt oftare

Engagerade medborgare ställer bilen oftare och reser mer kollektivt men upplever inte tillräckliga standardhöjningar eller utökad turtäthet. Tvärtom läggs busslinjer ner. Till slut hamnar Västtrafik i en återvändsgränd, där trafiken inte kan utökas på grund av resursbrist och där resenärerna sviker på grund av otillräcklig trafikstandard.

Effekten blir som i dag att busslinjer läggs ner samtidigt som biljettpriset ökar. En sådan negativ spiral är grogrund för ett nej till trängselskatt i folkomröstningen. Kommunledningen i Göteborg och regionledningen riskerar därför antingen ett nej till trängselskatter som inte går att verkställa eller en kollektivtrafik som inte är anpassad till ett ja.

Det är hög tid att fatta viktiga beslut om kollektivtrafiken om man vill vinna debatten om trängselskatterna.

Kristina Jonäng (C)

gruppledare Västra Götalandsregionen

ANNONS