Rättssamhällets fall är endast ett pennstreck bort

Moderaterna har nyligen föreslagit att våra grundlagar bör få ökat skydd och lagrådets roll stärkas. Det är en bra start, men räcker inte om vi ska värna rättsstaten. System bygger man starka i goda tider, för att de ska kunna garantera medborgarnas liv, frihet och rättigheter även i de värsta av tider, skriver Mats Bergh, rättspolitisk talesperson Medborgerlig Samling och Niklas Moser, medlem i rättspolitiska rådet Medborgerlig Samling.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Moderaterna anger att utvecklingen i Polen är en av orsakerna till deras utspel, något även sittande regering uttryckt oro för, men man behöver inte lyfta blicken från Sverige för att finna anledning att genomföra reformer för ökad rättssäkerhet. Moderaterna är oroliga då domartillsättningarna i Polens konstitutionsdomstol föreslås blir mer styrda av politiker. Samtidigt saknar vi i Sverige helt en egen konstitutionsdomstol och tillsättningen av domare är politiskt styrd.

För tillfället är Konstitutionsutskottet relativt fungerande, men de prickningar KU kan dela ut är till intet förpliktade, utan fungerar endast som en uppmaning till rättelse. I KU sitter inte heller några domare, utan politiker i en sammansättning som speglar riksdagens. Regeringen Löfven prickades nyligen av KU för sitt agerande i Transportstyrelseskandalen, och regeringen har nu ett svårslaget rekord i KU-anmälningar. Men det är politikerna i KU som själva avgör om ärenden ska lämnas vidare till Högsta domstolen, något som inte hänt sedan 1800-talet.

ANNONS

Strid med gällande budgetlagar

När den röd-gröna oppositionen bröt ut en enskild del av budgeten 2013 var det förmodligen i strid med gällande budgetlagar, men det fanns inga möjligheter att få lagligheten i detta prövat. Riksdagsmajoritet trumfar lag och ingen svensk domstol har möjlighet att granska detta. Vi har inte någon motsvarande konstitutionsdomstol som finns i Polen. Den nyligen beslutade Afghanamnestin som antogs med riksdagsmajoritet, med benägen hjälp av Centerpartiet, fick svidande kritik av lagrådet. Lagrådet är sammansatt av domarna i högsta domstolen och högsta förvaltningsdomstolen. Trots det finns det inga skarpa sanktioner för lagrådet att ta till. Deras roll är endast vägledande, och domarna kan lätt köras över av en politisk majoritet, vilket också skedde. Resultatet är en gällande lag som är så undermåligt beredd och utformad att migrationsdomstolarna redan i två fall funnit att den inte kan tillämpas.

Innan vi kritiserar Polen bör vi först sopa rent framför egen dörr. Ett system där politiker allenarådande kan ta vilka beslut de vill, stifta vilka lagar de vill och tillsätta vilka domare de vill, så länge de samlar en majoritet i riksdagen, och där det saknas all möjlighet till överprövning även i de fall de överträder rättssamhällets gränser, är farligt. Det bygger helt på föreställningen att alla som lyckas samla en politisk majoritet i riksdagen är kompetenta, altruistiska och har allas bästa för ögonen. Så kommer inte alltid vara fallet. Ett rättssäkert system byggs i goda tider, för att fungera i dåliga tider. Vi har idag många skäl att stärka rättssäkerheten för framtiden.

ANNONS

Därför vill Medborgerlig Samling införa en svensk konstitutionsdomstol med befogenhet att kontrollera och vid behov förkasta politiska beslut som strider mot grundlagarna, samt stärka domarnas oberoende genom att minska politikernas tillsättningsmakt genom domarnämnden.

Mats Bergh

rättspolitisk talesperson Medborgerlig Samling

Niklas Moser

medlem i rättspolitiska rådet Medborgerlig Samling

ANNONS