Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Regeringens långbänk i hamnkonflikten skadlig

Att tvinga parterna till fredsplikt när det finns ett tecknat kollektivavtal på arbetsplatsen borde vara den mest effektiva reformen för att lösa hamnkonflikten. En konflikt som kostar företagen stora summor, skriver Henrik Edin (L).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Krigsdimman i hamnkonflikten har börjat lätta. Fram träder bilden av en hårt drabbad svensk ekonomi. Konflikten har lett till omfattande kostnader för näringslivet, och i förlängningen den svenska välfärden. Det är uppenbart att den svenska modellen har ett systemfel som behöver åtgärdas, och det är oacceptabelt att svensk ekonomi ska behöva genomlida liknande konflikter i framtiden. Om det finns ett tecknat kollektivavtal på en arbetsplats måste fredsplikt gälla.
Förlusterna kartläggs
På Handelshögskolan i Göteborg arbetar man med att kartlägga hamnkonfliktens konsekvenser för näringslivet. I ett delprojekt som presenteras i slutet av månaden har ett antal lokala modeföretag undersökts. Resultatet är nedslående. Hamnkonflikten har lett till kostnadsökningar på upp till 70  procent. Företagen har tvingats frakta sina varor med lastbil istället för med båt, vilket är betydligt dyrare, och beställningarna har blivit såpass försenade att varorna måste reas ut. Det är nämligen ingen som är intresserad av en vinterjacka i maj.
Regeringen har varit oerhört senfärdig i hanteringen, även om det var uppenbart för de flesta att kostnaderna skulle bli omedelbara och omfattande. En utredning har tillsatts, men frågan är om regeringen verkligen är beredd att inskränka strejkrätten. För det är vad som kommer att behöva göras.
Strejkrätten överutnyttjas
Problemet med konflikten i Göteborgs hamn är att strejkrätten överutnyttjas in absurdum. Det är inte rimligt att man ska kunna hålla svensk ekonomi gisslan i flera år på det här sättet. Att tvinga parterna till fredsplikt när det finns ett tecknat kollektivavtal på arbetsplatsen borde vara den mest effektiva reformen för att lösa konflikten.
Ytterst är det enskilda människor som far illa av ett dåligt konstruerat system, inte fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. Det är egenföretagaren som inte kan sälja den där vinterjackan. Det är villaägaren som bor nära vägen som drabbas av mer buller och avgaser från lastbilar. Det är den arbetslöse som inte kan söka det där jobbet som hade existerat om konflikten inte hade ägt rum. Att konflikten tillåts fortgå måste räknas som ett av regeringens absolut största misslyckanden.
Henrik Edin (L)
riksdagskandidat Göteborg

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs mer om Debatt: Hamnkonflikten
Mest läst