Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

polisk4

Rattfylleristerna måste bort från trafiken

Det finns fortfarande mycket att göra för att få bort fulla förare från trafiken. Börja med att bemanna de alkobommar som finns i Stockholms frihamn. Och täpp igen kryphålet med ”eftersupning”, skriver Göran Sydhage, MHF.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Alkobommarna som tidigare fanns på prov i Göteborgs hamn finns nu i Stockholm men är avstängda. Regeringen talar om vikten av kontroller för att stoppa fulla förare att köra ut från svenska hamnar där vi vet att fylleriet är mer utbrett än i den ”vardagliga” trafiken. Men då måste det också till pengar för att driftsätta bommarna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad sägs om alkobommar vid långtidsparkeringarna på våra flygplatser? Varför inte låta all flygpersonal som flyger dig till Luleå, Göteborg eller Kanarie-öarna passera en automatisk nykterhetskontroll på väg in till flygplanet? Enkelt, billigt och säkert. Att den som flyger dig ska vara nykter är det ingen som säger emot.

Allt för många skadas

Minst 60 personer dör varje år på grund av rattfylleri. 1 000 skadas varje år. På tio år blir det ett helt Tibro eller Haparanda eller Munkedal eller Gnosjö där varenda innevånare i kommunen skulle vara skadad av rattfylleri. Så här kan det inte fortsätta.

Du kan också göra en insats. Är det okej om din dotter får skjuts hem av ett rattfyllo? Jag tror att de flesta som läser tidningen svarar nej på frågan. Har vi pratat med barnen om att i första hand tacka nej, och därefter göra vad de kan för att förhindra fyllekörningen och att omgående ringa 112 om det ändå sker?

Här är förändringar MHF vill se under 2017 för att förverkliga Nollvisionen:

* Sverige borde följa länder som Rumänien, Estland, Ungern och Tjeckien och införa en form av nollgräns för alkohol i trafiken.

* Täpp igen kryphålet ”eftersupning” som gör att föraren kan påstå att hen drack först efter olyckan och därmed frias från rattfylleri.

* Polisen måste nå tillbaka till de mycket tätare nykterhetskontroller som rådde för några år sedan.

* Fullt fungerande ”alkobommar” som i dag står helt oanvända i Stockholms frihamn måste i bruk och dessutom införas på många fler platser i landet.

* Polisen måste få laglig rätt att göra kontroller av narkotika i trafiken på samma sätt som man kontrollerar alkohol.

* Varje kommun bör upphandla alkolås i sina bilar, eller på annat sätt säkra nykterheten när exempelvis skolskjutsar tar ditt barn till skolan.

Göran Sydhage

vd MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund

Mest läst