Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Problemen större än antalet parkeringsplatser

    Om Axel Josefson (M) och Hampus Hagman (KD) menar allvar med sin propå om en ny syn på bilismen i Göteborg finns det förmodligen möjlighet att driva dessa frågor till beslut i kommunfullmäktige. Så vad väntar ni på? skriver Theo Papaioannou (VV) och Håkan Andersson (VV).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    P-staden Göteborg, 8/1

    Precis som debattörerna skriver kommer bara var sextonde person i Frihamnens kommande bostäder tillåtas ha bil eftersom antalet P-platser begränsats så pass mycket av klåfingrig politik som vill bestämma över folks vardag. I just den frågan var det dock Liberalerna som svek och röstade rödgrönt. Så hur stort stöd har Josefson och Hagman bland Allianspartierna?

    Och problemen för bilisterna i Göteborg är så mycket större än bara antalet tillgängliga P-platser. Det finns exempelvis tydligen inte någon övre gräns för hur mycket P-avgifterna och taxan för boendeparkeringen kan höjas. Hur tänker M och KD kring detta i styrelsen för Parkeringsbolaget och i Trafiknämnden?

    Politiska beslut ligger också bakom de allt längre köerna i och kring staden. Bilfiler tas ibland bara bort (Över Husargatan) och ibland omvandlas de till bussfiler som gapar tomma. Detta ger ökade utsläpp och frustration bland köande medborgare i filen bredvid. Dags att göra skillnad?

    Omstart nödvändig

    Det behövs en omstart för trafikpolitiken i Göteborg. Den rödgröna inslagna kursen har kommit till vägs ände. Detta gäller för samtliga trafikslag. Utlovade stora kollektivtrafiksatsningar kan sammanfattas i ordet fiasko, dyra cykelsatsningar ger bara marginellt fler cyklister och miljarden som ska plöjas ner i den jippobetonade linbanan skulle kunna göra oerhört mycket mer nytta på annat håll i Göteborgstrafiken.

    Det vore glädjande om Allianspartierna nu kommit till insikt om att de kan åstadkomma så mycket mer än att bara skriva debattartiklar i ämnet. Kanske kan Josefson och Hagman visa vägen framåt till nytta för samtliga göteborgare?

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare, Vägvalet

    Håkan Andersson (VV)

    partisekreterare, Vägvalet