Replik
P-staden Göteborg, 8/1
Precis som debattörerna skriver kommer bara var sextonde person i Frihamnens kommande bostäder tillåtas ha bil eftersom antalet P-platser begränsats så pass mycket av klåfingrig politik som vill bestämma över folks vardag. I just den frågan var det dock Liberalerna som svek och röstade rödgrönt. Så hur stort stöd har Josefson och Hagman bland Allianspartierna?
Och problemen för bilisterna i Göteborg är så mycket större än bara antalet tillgängliga P-platser. Det finns exempelvis tydligen inte någon övre gräns för hur mycket P-avgifterna och taxan för boendeparkeringen kan höjas. Hur tänker M och KD kring detta i styrelsen för Parkeringsbolaget och i Trafiknämnden?
Politiska beslut ligger också bakom de allt längre köerna i och kring staden. Bilfiler tas ibland bara bort (Över Husargatan) och ibland omvandlas de till bussfiler som gapar tomma. Detta ger ökade utsläpp och frustration bland köande medborgare i filen bredvid. Dags att göra skillnad?
Omstart nödvändig
Det behövs en omstart för trafikpolitiken i Göteborg. Den rödgröna inslagna kursen har kommit till vägs ände. Detta gäller för samtliga trafikslag. Utlovade stora kollektivtrafiksatsningar kan sammanfattas i ordet fiasko, dyra cykelsatsningar ger bara marginellt fler cyklister och miljarden som ska plöjas ner i den jippobetonade linbanan skulle kunna göra oerhört mycket mer nytta på annat håll i Göteborgstrafiken.
Det vore glädjande om Allianspartierna nu kommit till insikt om att de kan åstadkomma så mycket mer än att bara skriva debattartiklar i ämnet. Kanske kan Josefson och Hagman visa vägen framåt till nytta för samtliga göteborgare?
Theo Papaioannou (VV)
partiledare, Vägvalet
Håkan Andersson (VV)
partisekreterare, Vägvalet