Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ostindiefararen billigare och bättre än fontäner

Kommunfullmäktige i Göteborg borde inse vikten av att ha kvar Ostindiefararen Götheborg både som en turistmagnet och som god PR för staden vid besök i andra länder. Vi ska vara stolta, skriver Tom Heyman (VV) och Catarina Pettersson (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Ostindiefararen Götheborg är ute till försäljning. Personalen är uppsagd och tiden tickar för skeppets framtid. Vägvalet vill att det unika fartyget får vara kvar i Göteborg, staden bör fullfölja sitt påbörjade engagemang och inte överge det vind för våg. Det symbolvärde som skeppet bidrar till är en viktig del av stadens historia samtidigt som skeppets framväxt visar på det engagemang som göteborgare kan åstadkomma tillsammans.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På sociala medier finns nu en protestlista mot försäljningen. Vägvalet har sedan flera år tillbaka velat stödja Götheborg i vårt årliga budgetförslag. Nu har kommunfullmäktige en motion från oss att ta ställning till. Kommunfullmäktige borde inse vikten av att ha kvar fartyget både som en turistmagnet och som god PR för staden vid besök i andra länder. Vi ska vara stolta.

Historisk kunskap

Idén att bygga en fullskalig kopia av Ostindiefararen Göthe-borg väcktes av ett par entusiastiska marinarkeologer. Fartyget växte långsamt fram med byggnadsmetoder som delvis fick återskapas. Den historiska kunskapen om hur man byggde ett sådant stort skepp hade delvis gått förlorad.

För stadens image är Ostindiefararen både billigare och värdefullare än plaskdammen man tydligen var helt ovetande om att kommunen spenderade många miljoner på nedanför Götaplatsen.

Har fortsatt ansvar

Utan ett stort stöd från Göteborgs kommun hade projektet inte gått att genomföra. Staden har därför ett fortsatt ansvar och kan inte bara överge fartyget. Stadens engagemang öppnade också för ytterligare bidrag från näringslivet. Vägvalet uppmanar kommunen att fortsätta sitt engagemang för Ostindiefararen Götheborg. Tänk vilken fin goodwill fartyget skulle kunna ge Göteborg i olika aktiviteter under jubileumsåret 2021!

Tom Heyman (VV)

vice partiledare, Vägvalet

Catarina Pettersson (VV)

partiombudsman, Vägvalet