Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild: Kalle Lantz och Jana Eriksson 
Bild: Kalle Lantz och Jana Eriksson 

Ny hamn för fossilgas kör klimatet i diket

Just nu smids planer för en ny hamn för fossilgas i Göteborg trots stort hot mot miljön. Att den skulle kunna användas till biogas i framtiden är en klen tröst. Klimatet kan inte vänta, skriver Olivia Linander, Fossilgasfällan.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I dag samlas över 300 klimatengagerade personer från näringsliv, myndigheter och civilsamhälle på Göteborgs konserthus för konferensen “Västra Götaland ställer om – möjligheter i ett fossilfritt Sverige”. Där ska vi tillsammans diskutera möjligheter i ett Sverige som lämnat fossila bränslen bakom sig. Samtidigt, på ett kontor inte långt därifrån, smids planer för ett helt nytt infrastrukturbygge i Göteborgs hamn som ställer allt detta på sin spets: En ny hamnterminal för att importera fossilgas.

I en tid då orkaner, översvämningar och skogsbränder drabbar människor över hela klotet känns klimathotet inte avlägset längre. Klimatförändringarna är här. Därför är det viktigare än någonsin att olika aktörer går samman för att tala om vägarna framåt. Det är också därför så obegripligt att gasbolagen Fluxys och Enagas dotterbolag Swedegas tillåts göra en miljardinvestering i Göteborg som riskerar att bygga in oss i ny fossil infrastruktur för decennier framöver.

Två faser

GO4LNG är namnet på det terminalbygge som Swedegas vill genomföra i Göteborgs hamn. I dess första fas ska terminalen främst bli en tankplats för fartyg som vill tanka LNG (flytande fossilgas). Dess andra fas (det som innebär majoriteten av byggets tänkta sammanlagda kapacitet) är en anläggning som ska mata in LNG i Sveriges gasnät, för att kunna leverera den flytande fossilgasen till svensk industri. Den första fasen säljs in som ett miljövänligt projekt för att ersätta fartygsbränslet tjockolja, men tycks vara en kuliss för att dölja fas två och målet med bygget: En ökad svensk import av LNG.

Det är inte svår matematik. Swedegas två moderbolag, belgiska Fluxys och spanska Enagas, investerar just nu stort i bygget av fossilgasledningar genom södra Europa. TAP är till exempel en pipeline som ska transportera gas från Turkiet till Italien, som en del av Southern Gas Corridor. Märkligt nog byggs denna fossila “korridor” med mycket större kapacitet än vad efterfrågan kräver - det är tydligt att Fluxys och Enagas storsatsar för att de hoppas på en växande efterfrågan på fossilgas i framtiden. Hur kan de börja stimulera en sådan växande efterfrågan redan idag? Det är här de riktar blickarna mot Göteborg och bygget av GO4LNG.

Fossilgas större klimatpåverkan

Om vi fortsätter prata om fossilfrihet som om det endast gällde kol och olja – utan att samtidigt sätta ner foten mot fossilgas – riskerar vi att bidra till den växande efterfrågan Fluxys och Enagas är ute efter. Fossilgas har länge betraktats som ett mildare småsyskon till kol och olja. Men den senaste forskningen visar tvärtom att fossilgas (på grund av dess stora utsläpp av metan) ofta har ännu större klimatpåverkan än “storasyskonen”. Dess utvinning orsakar dessutom enorma sociala och miljöproblem på orter där det sker genom så kallad fracking.

När vi i dag på Göteborgs konserthus snackar fossilfrihet måste det därför även innebära ett Göteborg fritt från LNG (flytande fossilgas). Gång på gång hör jag argument om att LNG-ledningar är försvarbara eftersom de “går att använda till biogas i ett senare skede”. Detta trots att projektets själva namn GO4LNG innebär att “satsa på LNG”, och trots att klimatförändringarna inte väntar in senare skeden. Det duger inte! Det är dags att sätta ner foten ordentligt mot fossilgasutvecklingen - bland såväl politiker och tjänstepersoner som civilsamhälle och näringsliv.

Politiker sätt ner foten

Swedegas inväntar just nu besked om det sista tillståndet knutet till GO4LNG. Vi förväntar oss inget mindre än att regeringen genom Ibrahim Baylan säger nej till detta koncessionstillstånd. Just i dag ber vi dock Göteborgs politiker och tjänstepersoner kavla upp ärmarna mot fossilgas. Endast om vi tillsammans agerar mot bygget av GO4LNG-terminalen kan vi äntligen närma oss ett fossilfritt Göteborg, Västra Götaland och Sverige.

Olivia Linander

Fossilgasfällan

Mest läst