Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Fallolyckor collage
Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, SPRF, och expert i utredningen om nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen

Nollvision mot fallolyckor sparar miljarder

Vinter, mörker och halka samt kommuner som snålar med snöröjning och sandning är en olycklig kombination. Denna kostar samhället stora summor och orsakar onödigt lidande. Det behövs en nollvision mot fallolyckor, skriver Jöran Rubensson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, SPRF, och expert i utredningen om nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen

På bara några timmar snöar delar av Sverige igen. Tåg- och busstrafik ställs in och bilar fastnar i timslånga köer. Och fotgängare är de som vid snö- och isigt väglag drabbas av flest skador. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, halkar cirka 25 000 personer varje vinter så illa att de måste söka läkarvård. Drygt 3 000 av dessa hamnar på sjukhus. Den vanligaste skadan är en bruten eller kraftigt stukad handled, arm eller axel. Äldre är mest utsatta och kvinnor är i majoritet.

Olycklig kombo

Vinter, mörker och halka samt kommuner som snålar med snöröjning och sandning är en olycklig kombination. Studier från Väg- och Transportforsk-ningsinstitutet visar att det finns ett tydligt samband mellan kostnaderna för vinterväghållning och kostnaderna för skador.

I kommuner där det läggs små resurser på vinterväghållning är kostnaderna för fallrelaterade skador högre. Men eftersom kostnaderna för vården och vinterväghållningen tas ur olika pengapåsar, får kommunen inte tillbaka pengarna i form av lägre vårdkostnader då vården sköts av landstingen.

Varje år omkommer cirka 1 500 personer på grund av fallolyckor, i vilka halkolyckor ingår, och 70 000 skadas så illa att de måste uppsöka akutvård. Äldre och främst de över 80 år drabbas hårdast. Som jämförelse omkom 254 personer förra året till följd av trafikolyckor, det lägsta antalet i modern tid. När riksdagen 1997 antog en Nollvision för trafiken omkom 541 personer. Halveringen av antalet omkomna i trafiken under drygt 20 år är resultatet av en uttalad Nollvision med kraftfulla förebyggande insatser.

Dålig kunskap om fallolyckor

MSB har i en rapport redovisat hur dålig kunskapen om olika typer av olycksfall är. Majoriteten svenskar tror till exempel att trafikolyckor orsakar flest dödsfall. Politiker utgör förmodligen inget undantag varför de politiska prioriteringarna torde bli därefter.

Fall- och halkolyckor är i dag ett tyst samhällsproblem. Vi vet att de inträffar men de flesta har inte klart för sig hur omfattande och allvarligt problemet är. Om inget görs lär det bli riktigt trångt på våra sjukhus framöver för de äldre blir cirka 45 000 fler varje år. Därför är det dags för politikerna att vakna upp och ta krafttag om antalet fallolyckor ska minska.

2018 måste bli året då riksdagen satsar seriöst på en nollvision för fallolyckor. Det skulle spara stora resurser och onödigt lidande för många människor

Jöran Rubensson

tidigare ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, SPRF, och expert i utredningen om nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen

Mest läst