Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Natttag collage
Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö- och stadsutveckling, vice ordförande kommunstyrelsen och Elisabeth Undén (MP), ordförande Göteborg Energi och lokalnämnden

Nattåg till Europa bättre miljöval än fossila flygresor

De allra flesta har i dag insett att flyget är en av de stora klimatbovarna. Ändå har Göteborgs stad hittills mest jobbat på att få fler flyg till Göteborg. Detta trots att över en miljon flygresor går till och från orter som lätt skulle nås med ett nattåg. Det vill vi ändra på, skriver Ulf Kamne och Elisabeth Undén (MP).

Weekend i Paris med lågt klimatavtryck någon? Jobbresa till Bryssel och du hatar att flyga? Med nattåg söderut skulle vi göteborgare enkelt kunna resa till flera stora destinationer. Lika väl ser vi att Göteborg är ett attraktivt besöksmål för många som gärna vill spendera några dagar i världens mest sociala stad. Nattåg söderut skulle göra det möjligt för européer att ta tåget till Göteborg. Och framför allt för göteborgarna att ta sig ut till Europa.

Måste bli enklare

Miljöpartiet anser att Göteborgs stad borde driva på för att göteborgarna enkelt ska kunna ta tåget till orter som Paris, Amsterdam, Berlin, Bryssel – orter som hundratusentals göteborgare flyger till varje år. Det är möjligt. Och inte ens svårt. Du kliver på nattåget i Göteborg på eftermiddagen och vaknar i Hamburg eller Köln. Ett byte och några få timmar senare är du i Berlin, Amsterdam, Paris eller Bryssel.

Många göteborgare vill kunna resa utan att medverka till höga klimatutsläpp. En del gillar inte att flyga. Vi borde ge dem möjlighet att kunna resa med låg klimatpåverkan. Den möjligheten finns om resan sker med tåg. I Göteborg finns det i dag nattåg norrut, men tyvärr inte längre söderut. På 60-talet gick det tåg ända till Paris från Göteborg. Det borde vara möjligt även på 2000-talet.

Populär resform

Tåg är en mycket populär resform, flera hundra tusen människor reser med tåg varje dag i Sverige, men tyvärr är det inte så många som reser med tåg ens till de stora städerna i norra Europa.

Nattåg norrut är ofta fullbokade av svenska och utländska resenärer. 400 000 resenärer per år på SJ:s nattåg bara till Norrland. Nattåg är ett civiliserat sätt att resa där du i lugn och ro äter middag, sover, duschar och äter frukost på tåget innan du kliver av mitt i stadens centrum.

Om vi tittar vart västsvenskarna flög förra året så gick över en miljon flygresor till och från orter som lätt skulle nås med en sådan nattågsförbindelse. Säg att vi flyttar över så lite som fem procent av dessa flygresor till tåg, det skulle innebära 50 000 resor, ungefär två tåg i veckan i vardera riktning.

Måste arbeta för direkta nattåg

Göteborgs stad arbetar i dag aktivt med att etablera Göteborg som ett attraktivt besöksmål, något som också lyckas. Men tyvärr är inriktningen att alla ska resa hit med flyg. Och lika väl som att det finns de som arbetar aktivt med att få fler flyglinjer så borde staden arbeta aktivt med att få fler direkta nattåg. Även att öka attraktiviteten för dagtågen skulle stärka Göteborg. Med goda nattågsförbindelser skulle vi också underlätta för de tjänsteresor som även stadens politiker och tjänstepersoner gör exempelvis till Bryssel. Det skulle kunna ske med mycket låg klimatpåverkan och kommunen skulle då bli ett gott exempel på hur tjänsteresor ska ske.

Våra flygvanor skenar iväg i en riktning som inte är hållbar. Flygutsläppen på hög höjd påverkar klimatet betydligt mer jämfört med transporter på marken. På långa sträckor är förstås flyg svårt att ersätta. Mänskliga relationer och utbyten är av godo för en fredlig utveckling i världen. För dessa långväga transporter får vi förlita oss till flygets teknikutveckling och en rättvis prissättning som tar med klimatkostnaden.

Gott liv utan miljöpåverkan

Men för transporter inom stora delar av Sverige och Europa är tåg, som är extremt energi- och bränsleeffektivt, ett vassare alternativ.

Ett nattåg till Hamburg/Köln i kombination med en rejäl satsning på fin tåginfrastruktur till Stockholm skulle täcka stora delar av de stora flygmålen. Vi måste göra allt vi kan för att underlätta människors möjligheter att leva ett gott liv utan för stor miljöpåverkan. Ett hållbart liv helt enkelt!

Ulf Kamne (MP)

kommunalråd med ansvar för miljö- och stadsutveckling, vice ordförande kommunstyrelsen

Elisabeth Undén (MP)

ordförande Göteborg Energi och lokalnämnden

Mest läst