Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Damberg collage
Mikael Damberg (S), näringsminister och Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande Göteborg

M:s syn på svensk industri hotar tillväxten

Ulf Kristersson (M): varför säger Moderaterna nej till den miljardsatsning på ett nationellt testlabb för elfordon som nu slutförhandlas? Detta är en avgörande investering för fordonsindustrins konkurrenskraft, skriver Mikael Damberg (S) och Ann-Sofie Hermansson (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I dag besöker Ulf Kristersson (M) Göteborg, Sveriges industrihuvudstad. Han gör det som ledare för ett parti som visat bristande respekt för industrins betydelse för tillväxten och jobbskapandet i svensk ekonomi – och därmed för våra gemensamma resurser till vård, skolor och trygg äldreomsorg.

När det nu närmar sig ett nytt val vill vi ge Kristersson möjlighet att reda ut vad Moderaterna egentligen står för när det gäller industrin. Den mest akuta frågan är varför Moderaterna säger nej till den miljardsatsning på ett nationellt testlabb för elfordon som nu slutförhandlas?

Hårt kritiserat uttalande

Kristerssons företrädare, förre statsministern Fredrik Reinfeldt, förklarade för några år sedan att Sverige förvisso brukade ha anställda inom industrin ”men att de nu i praktiken var borta.” Då industrin är en viktig jobbmotor som skapar mer än 200 000 jobb i Västra Götaland och totalt över en miljon jobb i hela landet så blev detta uttalande också hårt kritiserat, inte minst i Västsverige.

Därför vill vi nu ge Moderaterna chansen att åter-igen och i god tid innan höstens val redovisa sin syn på industrin. Det finns flera centrala frågor för Göteborgs och industrins framtid där Moderaterna behöver ge tydliga svar.

1. Varför är Moderaterna emot regeringens, Chalmers och fordonsindustrins gemensamma miljardsatsning på ett nytt nationellt elfordonslabb? I budgeten för 2018 och åren framöver avsatte regeringen en miljard kronor till bland annat ett testcenter för elfordon och batteriutveckling. Detta är en avgörande investering för fordonsindustrins konkurrenskraft. Just nu slutförhandlar staten och övriga aktörer villkoren och konstruktionen för detta center. Men samtidigt växer också oron för vad Moderaternas nej till denna satsning kan innebära vid ett eventuellt regeringsskifte. Här förtjänar fordonsindustrin och göteborgarna ett rakt svar redan i dag. Vad händer med miljardsatsningen om Moderaterna bildar regering?

Prioriterar inte klimathotet

2. Varför har Moderaterna inte prioriterat klimathotet och omställningen till hållbar teknik? Moderaterna säger inte bara nej till investeringen i ett testcenter för elfordon, utan skär också bort 3 300 miljoner kronor från miljö- och klimatbudgeten 2018. Precis som elbussen på linje 55 mellan Lindholmen och Chalmers visar så är elfordon en viktig del av lösningen för att minska utsläppen. Men det behövs också stora investeringar i laddstolpar, elvägar och bränslebyte. Vilken analys ligger bakom Moderaternas slutsats att Sverige behöver mindre sådana framtidsinvesteringar?

3. Varför säger Moderaterna nej till fler ingenjörsplatser på högskolan? Regeringen investerar nu i över 2 300 nya platser på ingenjörsutbildningarna. Tyvärr så säger Moderaterna nej till detta och skär i stället ned på resurserna till våra tekniska lärosäten och till enskilda utbildningsanordnare som Chalmers. Trots den stora ingenjörsbristen och trots att kompetensförsörjningen är vårt största tillväxthinder just nu. Om inte med kompetens, så hur vill Moderaterna att Sverige ska konkurrera i framtiden? Med låga löner?

Ny rekordnivå

Sverige fortsätter att ligga i topp i internationella rankningar över innovations- och konkurrenskraft. Förra veckan kom siffror som visar att industriföretagen under 2017 investerade 72,3 miljarder kronor i Sverige. Det är en ny rekordnivå. Så mycket har industrin aldrig någonsin investerat i Sverige under de 80 år som SCB gjort sina mätningar. I Göteborg är utvecklingen särskilt dynamisk. Framförallt har fordonsindustrin gått från klarhet till klarhet. Bara Volvo Cars har under de senaste åren växt med över 5 000 medarbetare.

Läge för en omsvängning

Kort sagt så går Sverige och svensk industri i dag som en Volvo. Men det är inte en utveckling vi kan ta för given. Den globala konkurrensen blir bara hårdare. Så Ulf Kristersson, vi hoppas att du tar intryck av ditt Göteborgsbesök och redan nu omprövar beslutet att stänga ned det nya testlabbet för framtidens elfordon om riksdagsvalet går er väg. Det vore ett fatalt misstag. Svensk industri behöver långsiktiga spelregler för att fortsätta investera och växa i vårt land.

Mikael Damberg (S)

näringsminister

Ann-Sofie Hermansson (S) kommunstyrelsens ordförande Göteborg

Mest läst