Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Miljozon collage
Mattias Goldmann, vd, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariate

Människors hälsa värd att värna med miljözoner

Miljözoner för personbilar är en viktig pusselbit för bättre hälsa, miljö och klimat. De förtjänar en saklig och bred debatt som utgår från fyra fakta, skriver Mattias Goldmann, Tankesmedjan Fores.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Miljözoner, 10/4

Vi bör ha en ordentlig debatt om möjligheten att införa miljözoner i Göteborg och andra städer. Så långt har Vägvalet rätt i sin debattartikel - men debatten bör utgå från fyra fakta:

1. Miljözoner för personbilar införs fullt ut tidigast 2022, över 20 år efter att kommuner fick införa miljözoner för att stänga ute dieseldrivna lastbilar med höga utsläpp. 2022 ger också relativt lång förberedelsetid för den som vill avyttra en bil som inte klarar kraven, och under tiden ökar tillgången på bättre begagnade miljöbilar snabbt.

2. Kommunen bestämmer. I dag måste kommunerna välkomna alla bilar oavsett hur mycket de släpper ut, oavsett hur dålig luftkvaliteten är eller hur stark folkviljan är för att förbättra den. Med miljözoner får kommunerna äntligen bestämma över sina egna gator – en stor valfrihetsreform och en viktig förstärkning av det kommunala självstyret som inte minst lokalt baserade partier bör välkomna.

3. Moderna bilar välkomnas. Bensinbilar som klarar Euro 5 och dieslar som klarar Euro 6 är välkomna i yttre zonen även efter 2022, medan den inre förbehålls moderna bilar som drivs med el, vätgas eller biogas. Påståenden att man utestängs från staden om man inte äger en elbil stämmer inte – men politiken bör också öka tillgängligheten med bättre kollektivtrafik.

4. Människors hälsa är värd att värna. Göteborg har under flera år överskridit miljökvalitetsnormerna, framför allt för kvävedioxid, och topografin gör att det ofta vintertid bildas ett hälsovådligt lock över staden. I Sverige orsakar trafikens utsläpp årligen uppemot 3 000 personers förtida död; låt detta vara i fokus för den fortsatta diskussionen.

Miljözoner för personbilar är en viktig pusselbit för bättre hälsa, miljö och klimat. De förtjänar en saklig och bred debatt.

Mattias Goldmann

vd, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Läs mer om Debatt: Miljözoner
Mest läst