Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Logisk kullerbytta av S om trängselskatten

    Gunilla Carlsson (S) försöker förmedla bilden av att Socialdemokraterna kämpat för rättvisa i Backa, men alla göteborgare minns säkert att de också införde trängselskatten, skriver Vägvalet.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Slutreplik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Backaundantaget, 4/11 och 9/11

    Gunilla Carlsson (S) har förstås rätt i att riksdagen antog Backaundantaget den 19 oktober. Men det är också det enda hon har rätt i. För när Carlsson påstår att det ska vara ”lätt att förflytta sig i Göteborg”, samtidigt som hon gillar de barriärer mellan olika stadsdelar och människor som trängselskatten faktiskt utgör, är det en logisk kullerbytta som heter duga.

    Carlsson försöker förmedla bilden av att Socialdemokraterna kämpat för rättvisa i Backa, men alla göteborgare minns säkert att de också införde trängselskatten. Och det efter en inställd folkomröstning som de utlovat, och senare bekämpade med alla till buds stående medel tills folkomröstningen ändå blev av 2014. Slutligen vägrade man lyssna på väljarna.

    Det är lite svårt att se Socialdemokraterna som en nutida Robin Hood i den här frågan.

    Svek även sina egna väljare

    Varför röstade 57 procent nej till Carlssons ”rättvisa” skatt? I stadsdelar där Socialdemokraterna hade störst stöd i valet 2014 var det också störst andel som röstade nej. De egna väljarna håller alltså inte med om Carlssons definition av rättvisa, speciellt med tanke på att hon struntar i de andra områden som är inlåsta på liknande sätt.

    Sedan försöker Gunilla Carlsson lura i väljarna att trängselskatten bekostar fler bussar och tåg. Det är inte sant. Skatten går främst till att finansiera Sveriges mest olönsamma projekt – Västlänken. Att finansministern sedan fräckt ”lånade” pengarna till annat utan att lokala politiker kunde göra något åt det, visar att göteborgarnas trängselskatt kan försvinna på vägen till Göteborg.

    Vägvalet anser att politikerna ska lyssna på väljarna, men i Carlsson värld är det tvärtom. Efter fattat beslut recenserar de själva beslutet som rättvist. De som anser något annat ska ignoreras. Även om de bevisligen är i majoritet.

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare, Vägvalet

    Catarina Pettersson (VV)

    partiombudsman, Vägvalet