Kvalitetsuppföljning leder inte till onödig byråkratisering om det görs rätt. Snarare är det ett sätt att tillse att skattemedel går till det de är avsedda för, skriver Vårdföretagarna.
Kvalitetsuppföljning leder inte till onödig byråkratisering om det görs rätt. Snarare är det ett sätt att tillse att skattemedel går till det de är avsedda för, skriver Vårdföretagarna.

LO sprider rökridåer om välfärdsvinster

Det blir allt mer tydligt att LO, precis som Socialdemokraterna, har bestämt sig för att vinstbegränsningar i välfärden ska införas – alldeles oavsett konsekvenserna. Det märks i takt med att argumenten blir tunnare och rökridåerna fler. Debattartikeln från de båda LO-basarna är inget undantag, skriver Håkan Tenelius, Vårdföretagarna.

ANNONS
|

    Håkan Tenelius, näringspolitisk chef, Vårdföretagarna
Håkan Tenelius, näringspolitisk chef, Vårdföretagarna

Replik

Vinster i välfärden, 19/5

Uppenbarligen vill LO att allmänheten ska lita till slutsatser från en utredning som sågats för både innehåll och arbetsmetod – det är inte seriöst

Ilmar Reepalu gav docenten och nationalekonomen Joachim Landström i uppgift att ta fram de beräkningar som skulle ligga till grund för utredningens förslag. Landström lämnade sedermera uppdraget och tog avstånd från förslaget. Han har bland annat kallat Reepaluutredningen för en atombomb mot den privata välfärden. Det är den utredningen LO vill ska forma framtidens välfärd.

Reepaluutredningen använder begreppet operativt kapital för att beräkna vinsterna i branschen. Operativt kapital är ett obskyrt begrepp som är ovanligt inom företagsekonomin och lämpar sig särskilt illa för de företag som saknar stora tillgångar. Undersöker du ett företag inom vård och omsorg med hjälp av begreppet operativt kapital får du samma effekt som när du vänder på en kikare – saker kan lätt te sig oproportionella.

ANNONS

Tvingas gå med förlust

De båda LO-basarna koketterar om att vinstbegränsningen som föreslagits ändå blivit ”hela” sju procent. Det kunde gärna ha blivit mindre tycks de mena, utan att förklara att de har vänt på kikaren. För många företag innebär en vinstbegränsning på sju procent att de tvingas gå med förlust. För andra rör det sig om vinstnivåer på en till två procent. Så bygger man inte långsiktiga och sunda verksamheter.

Vidare skriver Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin att vinstbegränsning är det enda sättet vi kan tillse att äldre får en bra omsorg och att vi får en bra vård när vi är sjuka. Inte med en stavelse beskriver de den kvalitet medarbetare inom privat vård och omsorg varje dag levererar. Eller att patienter är mer nöjda med privata vårdcentraler eller att privata äldreboenden får högre betyg på 18 av 22 kvalitetsparametrar.

Nej, kvalitetsuppföljning leder inte till onödig byråkrati om det görs rätt. Snarare är det ett sätt att tillse att skattemedel går till det de är avsedda för – vård och omsorg av god kvalitet.

Håkan Tenelius

näringspolitisk chef, Vårdföretagarna

ANNONS