Linbanan riskerar att bli ett nytt Gobigas-fiasko

Linbanan drivs med en extrem brådska för att bli klar till Göteborgs 400-årsjubileum. Resultat; ogenomtänkta lösningar, trafikkaos och enorm låneskuld, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Planeringen av linbanan i Göteborg har överlåtits till Trafikkontoret, olika byggherrar och konsulter. Övergripande planering av staden saknas, allt reduceras till olika trafiklösningar – grundade på oklara tankar om en blivande storstadsmetropol.

Linbanan drivs med en extrem brådska för att klara ett jubileumsdatum, en ambition som redan är omöjlig att uppnå. I stället får vi ogenomtänkta lösningar, trafikkaos och en enorm skuldsättning.

Mycket dyr lösning

Västlänken skall byggas till varje pris, trots att själva idén visat sig vara felaktig. Det har uppstått problem med att hantera skiftet från den gamla Göta Älvbron till nya Hisingsbron då spårvagnstrafiken till Hisingen påverkas och ska då lösas med en linbana. En mycket dyr lösning på cika 1,1 miljarder kronor, en nota som nu ökar. Dessutom är det oklart vem som ska betala; Göteborg stad eller Västra Götalandsregionen.

ANNONS

Vägvalet reagerade redan i höstas som enda parti och röstade nej till projektet då det visade en för hög kostnad och risk för kostnadsökning.

Ingen behovsanalys

Detaljplanen för linbanan är inte klar och någon behovsanalys har inte gjorts. Allt marknadsförs som ett ”jubileumsjippo” men beslut måste tas genast – av tjänstemän – utan politisk inblandning. Något Vägvalet också påpekade som felaktigt när beslutet om linbanan togs. Svaret från Alliansen och de rödgrönrosa var att beslut om start skulle hanteras av kommunfullmäktige när det väl var dags. I dag ser vi att detta inte kommer att ske.

Vi anser att det är fel att dyra projekt som linbanan släpps igenom utan kontroll över genomförandet och kostnaderna. Vi vill inte ha ett nytt Gobigas-projekt med stegrade kostnader till ringa nytta för staden. Trafikkontoret ska absolut inte ges fria händer att driva projektet.

När nu även de rödgröna i Trafiknämnden är oense om projektkostnaderna så borde det enda rätta vara att avbryta projektet med en gång.

Claes Westberg (VV)

partiledare Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare Vägvalet

Theo Papaioannou (VV)

styrelseledamot Vägvalet

ANNONS