Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

V-taxor collage
Eva Olofsson (V), regionråd Västra Götalandsregionen och Daniel Bernmar (V), kommunalråd Göteborgs kommun

Kollektivresorna ska inte bli dyrare i Göteborg

Vi ser gärna att långa resor inom vår stora region blir billigare, men inte att det finansieras genom att de korta resorna blir dyrare. Det skulle drabba alla de som reser inom Göteborg på ett helt orimligt sätt, skriver Eva Olofsson (V) och Daniel Bernmar (V).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Västtrafiks taxor, 2/5

Kollektivtrafiken i Göteborg ser ut att bli en av de stora frågorna i höstens val. Det går en skiljelinje mellan oss som tycker att låga biljettpriser och bättre tillgänglighet på bussar och spårvagnar är viktigt, och de som vill privatisera och mer ser till bilisternas tillgänglighet.

Det är Västra Götalandsregionen som ansvarar för trafikutbudet och tar betalt för det både via skattsedel och biljettförsäljning. Det pågår nu en diskussion i regionen och de 49 kommunerna om att dela in regionens kollektivtrafik i färre zoner. Det sägs att vi bara ska ta ställning till zonindelning, inte till biljettpriser. Men självklart kommer frågorna förr eller senare att höra ihop och vi har tagit ställning.

Ska inte fördyra resorna

Vänsterpartiet kommer inte att medverka till ett system som i sig fördyrar resorna för någon kategori av resenärer. Vi ser gärna att långa resor inom vår stora region blir billigare, men inte att det finansieras genom att de korta resorna blir dyrare. Det skulle drabba alla de som reser inom Göteborg på ett helt orimligt sätt.

I dag subventionerar Göteborgs kommun de som reser med månadskort inom kommunen med 135 kronor per månadsbiljett till en kostnad av 145 miljoner. Det finns en risk att denna möjlighet tas bort i samband med ett nytt zonsystem. Vi är lika tydliga i den frågan. Möjligheten måste finnas kvar att för allas tillgänglighet hålla nere biljettpriserna. Det är en fråga om jämlikhet och vi finansierar trafiken solidariskt genom att kollektivtrafiken tillförs mer pengar.

I Västra Götalandsregionen kommer Vänsterpartiet i sitt budgetförslag för 2019 att frysa nuvarande biljettpriser. I Göteborgs kommun kommer Vänsterpartiet att föreslå och finansiera en fortsatt subvention av månadskorten.

Köbildande privatbilism

Det är trångt i centrala delar av Göteborg. Vi i Vänsterpartiet Göteborg ser hur behovet av effektiva transporter gör att bussar och spårvagnar behöver ytan mer än köbildande privatbilism. Bussar och spårvagnar måste få ta sig fram snabbare och samtidigt ha plats för många, även de som reser med rullstol, rollator eller barnvagn.

Att fler åker kollektivt, istället för i egen bil, är grundläggande för klimatomställning till ett fossilfritt resande. För oss är möjligheten att åka kollektivt en jämlikhetsfråga. Alla ska ha råd att åka med och alla ska få plats. Så byggs ett samhälle för alla – inte bara några få. Därför satsar vi på en utbyggd kollektivtrafik och säger nej till höjda biljettpriser.

Eva Olofsson (V)

regionråd Västra Götalandsregionen

Daniel Bernmar (V)

kommunalråd Göteborgs kommun

Se mer från - Debatt: Västtrafiks taxa
Mest läst