Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

En annan utmaning efter Katowice är att hyfsa den osakliga debatten om kor och klimat, skriver Stefan Edman, biolog. Bild: Kerstin Joensson / AP Photo

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Klimatmålen kan inte nås utan vassare styrmedel

Riksdagens nationella klimatmål är utmärkta. Problemet är bara att vi inte har en chans att nå dem utan betydligt tuffare styrmedel. En annan utmaning efter klimatmötet i Katowice är att hyfsa den osakliga debatten om kor och klimat, skriver Stefan Edman, biolog.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Klimatkonferensen i Katowice blev tvärtemot vad många befarat en framgång. Nu finns den viktiga regelboken för hur varje nation på ett ärligt sätt ska kunna göra sin klimathemläxa från Parismötet och redovisa den för världssamfundet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men Parismötets krav måste också skärpas. De löften som länderna då gav räcker inte för att hejda planetens uppvärmning vid 2 eller helst redan 1,5 grader (jämfört med medeltemperaturen 1880).

Sverige driver på för detta. Och riksdagens nationella klimatmål är utmärkta. Problemet är ”bara” att Naturvårdsverket – och härom veckan Länsstyrelsen i Västra Götaland – återigen visar att vi inte har en susning att nå dem, vare sig på riksnivå eller regionalt. Inte utan betydligt tuffare styrmedel!

Glädjande men otillräckligt

Ta utsläppen från transportsektorn, en tredjedel av Sveriges klimatpåverkan. De minskar stadigt tack vare bränslesnålare fordon och förnybara drivmedel som biodieseln HVO. Glädjande, men otillräckligt om vi ska nå målet att till 2030 sänka utsläppen med 70 procent; för det krävs en årlig minskningstakt som är tre till fyra gånger snabbare än i dag. Här behövs höjd koldioxidskatt och ett skarpare bonus malus-system som gör törstiga fordon rejält mycket dyrare. Plus statliga investeringsstöd till biodieselfabriker för inhemska råvaror. Plus godsöverföring från väg till järnväg!

Svenska kor har EU:s lägsta klimatpåverkan, bland annat tack vare en hög andel hemmaproducerat grovfoder

Nästa regering måste genast komma till skott med allt detta. Den fossila dieselbilen är i snitt cirka 35 procent klimatsmartare än bensinbilen och ett miljömässigt och ekonomiskt bra alternativ inte minst på landsbygden – och dessutom förutsättningen för en växande biodieselanvändning.

Svenska kor bäst i EU

En annan utmaning efter Katowice är att hyfsa den osakliga debatten om kor och klimat. Av Sveriges totala klimatpåverkan svarade jordbrukssektorn 2017 för cirka 14 procent varav hälften från djurproduktionen. Övriga utsläpp är läckage av metan och lustgas från jordarna, även vid växtproduktion (Källa: Naturvårdsverket).

Dessa molekyler snurrar i princip runt i det naturliga kolkretsloppet som finns i dag, och bidrar till uppvärmning endast i den grad de – salladen, mjölken, köttet, äggen – produceras med fossila råvaror (konstgödsel, vid maskindrift, förädlingmed mera).

Svenska kor har EU:s lägsta klimatpåverkan, bland annat tack vare en hög andel hemmaproducerat grovfoder. Med sitt bete håller de landskapet biologiskt rikt, öppet och skönt; utan deras gödsel tvingades vi nyttja fossilbaserad konstgödsel för att odla den vegetariska mat vi mår så väl av.

Stefan Edman

biolog, författare, tekn hedersdoktor vid Chalmers