Hermanssons ”analys” av Västlänken ett fuskbygge

Enligt Ann-Sofie Hermansson (S) har frågan om trängselskatten hanterats ”som en potta skit”. Tyvärr sköts Västlänken på liknande sätt, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson, Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

Västlänken, 24/10 och 3/11

Ann-Sofie Hermanssons (S) resonemang om Västlänken går ut på att alla ska lita på hennes bedömning. Hon beskriver Västlänken som både nödvändig och klok och fördelarna påstås vara ”klart större än nackdelarna”. Den balanserade analys hon säger sig ha gjort innehåller flera felaktiga exempel på fördelar och därtill inga nackdelar alls. Därför saknar förstås denna analys just balans. Mängder av debattörer och flera expertutlåtanden har redan smulat sönder de genomskinliga påståendena.

I förra debattartikeln tog vi upp några negativa saker som Hermansson missat i sin ekvation: Västlänken ger ingen ökad kapacitet för pendeltågen, restiderna blir i genomsnitt längre och därmed kan Hermansson glömma den utökade arbetsmarknadsregion hon eftersträvar.

ANNONS

Borde svara på kritiken

Stadens tyngsta politiker borde kunnat bemöta detta, men icke. I stället upprörs hon över Vägvalets attityd. Att uppmärksamma överskridna budgetar är detsamma som att ”skälla”. Hon säger vidare att det är ”rimligt att klargöra vad detta faktiskt handlar om”, utan att ge något som helst svar på detta.

Västlänken är ingen kollektivtrafiklösning för göteborgarna. I stället blockerar den viktiga sådana, som Operalänken och färdigställandet av den så kallade Kringen. Den utökade kollektivtrafik som utlovades i samband med beslutet av trängselskattens införande är därmed ett sviket löfte efter hela sju års tid. Om Hermansson anser att det är ett lyft för göteborgarna att se staden söndergrävd under ett decennium får hon nog vara beredd på mer ”skäll” framöver.

Hermansson borde också stoppa in den kommande totala trafikinfarkten i sin ekvation. Den kommer att drabba både bilister och kollektivtrafikresenärer som måste ta sig till sina arbeten.

Enligt Hermansson har frågan om trängselskatten hanterats ”som en potta skit”. Tyvärr sköts Västlänken på liknande sätt.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet

ANNONS