Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö blir i förslaget en zon, där det går att resa till samma pris som i dag men utan att behöva fundera på om du passerar en kommungräns, skriver Ulrika Frick (MP).

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Göteborgarnas månadskort blir inte dyrare

    Den grönblå majoriteten i Västra Götalandsregionen föreslår en radikal förenkling av resandet i regionen – från 70 till tre zoner – och är beredda att satsa mer resurser för att förhindra prishöjningar på månadskorten i Göteborg. Tyvärr ägnar sig S åt att sprida rena osanningar, skriver Ulrika Frick (MP).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Västtrafiks taxa, 2/5

    Som miljöpartist tror jag knappt mina ögon när jag läser hur ledande socialdemokratiska kommunpolitiker som Shahbaz Kahn och Lena Malm i Göteborg kommer med rena osanningar i sin debattartikel om förenklingen av Västtrafiks biljettsystem. Är det ett försök att dölja socialdemokraternas oförmåga att genomföra några beslut i verkligheten?

    Kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen är i dag ett lapptäcke med över 70 olika biljettyper, bara i Göteborgsområdet finns det en mängd olika biljettyper beroende på till exempel vilken kommun du bor i. Det har funnits politisk enighet i åratal om att detta inte är hållbart och att en förenkling är nödvändig. Men inte förrän med en grönblå majoritet kommer ett konkret förslag.

    Beredda satsa mer resurser

    Vi är från den grönblå ledningen beredda att satsa mer resurser på kollektivtrafiken för att förhindra prishöjningar för dem som i dag köper månadskorten i Göteborg. Redan i höstas tog vi fram olika förslag på lösningar, men har inte fått något svar från Socialdemokraterna i Göteborg om varför man motsätter sig det? Nu lägger de fram ett förslag om fyra zoner i stället för tre. Hur kommer det att slå mot de pendlare som reser till Göteborg från en annan kommun?

    Det grönblå majoritetsförslaget innebär ett bibehållet pris, och samtidigt betydligt större zoner att resa i.

    Det grönblå majoritetsförslaget innebär ett bibehållet pris, och samtidigt betydligt större zoner att resa i. En politik jag som grön är mycket stolt över! Jag förstår dock inte Kahn och Malm kan få detta till höjda priser för göteborgaren? Fortsatta pensionärsrabatter kommer också innebära att de kommuner som väljer att fortsätta satsa på detta även ger sina pensionärer en större zon att resa i, i stället för som i dag bara den egna kommunen.

    Målet en rundare region

    Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö blir i förslaget en zon, där det går att resa till samma pris som i dag men utan att behöva fundera på om du passerar en kommungräns. Det öppnar upp för en mer jämlik region där inte några kommungränser sätter stopp för möjligheten att söka arbete eller bostad på andra sidan kommungränsen.

    Målet är en rundare region och ett förenklat system med rimliga priser för att främja en gemensam arbetsmarknad utan gränser och ett ökat kollektivt resande. Nu tar vi ett stort steg i den riktningen utan att höja göteborgarnas biljettpriser.

    Ulrika Frick (MP)

    ordförande i kollektivtrafiknämnden