Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Biljettpris collage
Shahbaz Khan (S), trafikkommunalråd Göteborg och Lena Malm (S), ledamot i trafiknämnden i Göteborg.

Göteborgarna ska inte ha dyrare Västtrafikkort

Det ska vara enkelt, rättvist och hållbart att resa med kollektivtrafiken. Men nu föreslår det moderatledda styret i Västra Götalandsregionen en ändring av biljettsystemet som innebär en skarp prisökning för göteborgarna. Det kan vi aldrig acceptera, skriver Shahbaz Kahn (S) och Lena Malm (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I dag, onsdag 2/5, är ärendet på remiss till kommunstyrelsen i Göteborg. Vi socialdemokrater säger nej till moderaternas förslag och står upp för en billigare kollektivtrafik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det moderatledda styret i Västra Götalandsregionen lagt ett förslag om att slå ihop de över 70 zonerna i kollektivtrafiken i Västra Götaland till tre. Så långt allt gott, systemet behöver definitivt bli enklare. Men för att finansiera detta höjer Moderaterna biljettpriset för dem som reser i Göteborg från 625 kronor till 695 kronor för ett månadskort. Det kan vi socialdemokrater inte säga ja till.

Inte acceptabelt

I förslaget lagts fram kommer den inre zonen som Göteborg ingår också att innehålla Mölndal, Partille och Öckerö. Detta kan visserligen öka möjligheten att pendla billigare, men för den absolut övervägande majoriteten göteborgare som gör sin dagliga resa inom Göteborg innebär det inget annat än en ökad kostnad med 70 kronor. Att låta göteborgarna bära kostnaden för VGR:s omorganisering av zoner i kollektivtrafiken är helt enkelt inte acceptabelt.

Under flera års tid har det rödgröna styret genom Göteborgs budget rabatterat månadskortet med 135 kronor för göteborgarna. I själva verket kostar varje månadskort i Göteborg som säljs av Västtrafik i dag 760 kronor men köps för 625 efter vår rabatt. Med det blågröna förslaget i regionen kan denna möjlighet försvinna och biljetterna bli ännu dyrare i framtiden, vilket blir ytterligare ett problem med detta förslag. Får vi inte längre göra kollektivtrafiken billigare för göteborgarna kan ett månadskort komma att kosta över 800 kronor. Detta måste vi säga nej till.

 

Mer trängsel på vägarna och försämrad jämlikhet

När det moderatledda styret i VGR vill höja priserna kommer många få svårare att ha råd att åka i kollektivtrafiken. Andra kommer välja bilen istället. Detta både försämrar jämlikheten i staden och kan leda till ännu mer trängsel på vägarna och försämrad miljö.

När beslutet om att kollektivtrafiken skulle föras över till Västra Götalandsregionen togs 2011 slog det rödgröna styret i Göteborg avtal fast rätten att göra så kallade tillköp. Det gjorde vi för att kunna satsa extra på till exempel gratis resor till seniorer genom seniorkorten, eller på att göra det gratis för skolungdomar att resa på loven. Det är rödgrön politik, för ett jämlikt Göteborg.

 

Vårt förslag: En zon för Göteborg

Det är bra att en översyn av kollektivtrafiken görs för att förenkla resandet. Men inte på bekostnad av ett högre pris på månadskortet. Därför föreslår vi ytterligare en zon, en fjärde, som består av Göteborg stad. På så vis slipper göteborgarna kraftigt höjda biljettpriser och det blir möjligt med fortsatta lokala satsningar så som gratisfärjor över Göta älv, rabatter av månadskorten för alla eller gratisresor för seniorer. Göteborg är den del av Västra Götalandsregionen där det kollektiva resandet är som allra störst och som har störst potential att öka. Alla förslag som vill fånga dessa delar borde se de fördelar som Göteborg som egen zon utgör. En jämlik och klimatsmart stad är för oss det överordnande målet.

Shahbaz Khan (S)

trafikkommunalråd

Lena Malm (S)

ledamot i trafiknämnden i Göteborg

Läs mer om Debatt: Västtrafiks taxa
Mest läst