Gratis. Om Göteborg valt Clearchannels anbud hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona, skriver Magnus Heljeberg.
Gratis. Om Göteborg valt Clearchannels anbud hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona, skriver Magnus Heljeberg.

"Göteborg har världens dyraste lånecykelsystem"

DEBATT: Styr & Ställ är världens dyraste lånecykelsystem och med det nuvarande avtalet går Göteborgs stad miste om åtskilliga miljoner varje år. Det är ingenting annat än en skandal, skriver Clear Channels vd Ola Klingenborg.

ANNONS
|

    <strong>Ola Klingenborg</strong>, vd, Clear Channel Sverige
Ola Klingenborg, vd, Clear Channel Sverige

Reklamfinansierade lånecykelsystem är här för att stanna. Över hela världen byggs nya system som möjliggör för boende och turister att på ett hållbart och hälsosamt sätt ta sig fram utan att vara beroende av bil eller kollektivtrafik. Många lånecykelsystem bygger på reklamfinansiering och innebär således inga kostnader för de städer där de finns och kostnaden för att låna en cykel kan hållas låg.

Orimligt dyrt för staden

Clear Channel reklamfinansierar i dag fullt utbyggda lånecykelsystem i Stockholm med 160 stationer och i Malmö med snart 100 stationer. Sveriges näst största stad Göteborg har valt att begränsa det uppskattade Styr & Ställ till innerstaden. Dessutom är det orimligt dyrt för staden. Utöver intäkter från uthyrningen av cyklarna finns det över ettusen reklamskyltar i Göteborg som finansierar lånecykelsystemet. Inte nog med detta – intäkterna från dessa reklamskyltar tillfaller JCDecaux sex år efter det att avtalet löper ut och cyklarna tagits bort från staden. Det är svårt att förstå hur ett litet lånecykelsystem som Styr & Ställ kan kosta mer än tio gånger mer än motsvarande, större system i andra städer.

ANNONS

Mot bakgrund av detta är det med stor förvåning som vi i GP kan läsa att Göteborgs stad nu vill förlänga det befintliga avtalet med JCDecaux. Ett avtal som innebär att Göteborgs stad går miste om miljontals kronor varje år i uteblivna reklamintäkter. Åtskilliga miljoner som i stället hamnar direkt i det franska bolagets fickor. Företaget har nämligen haft monopol på utomhusreklam i Göteborgs stad sedan början av 1990-talet. Hanteringen av stadens reklamavtal tyder på ett mycket osunt näringslivsklimat som går långt tillbaka i tiden.

Inga hinder för nytt system 2017

Att inte konkurrensutsätta ett snart 30-årigt reklamavtal och hänvisa till brist på tid framstår som oerhört märkligt. Clear Channel har i flera års tid träffat ansvariga tjänstemän på Trafikkontoret och politiker och erbjudit ett större och bättre Styr & Ställ till en avsevärt lägre kostnad i samband med att nuvarande avtal löper ut 2017. Det finns inget hinder att till säsongsstarten 2017 ha byggt ett mycket större och bättre lånecykelsystem över hela Göteborg och samtidigt minska mängden reklam.

Att hävda att det bästa vore att bygga ut nuvarande avtal visar på en låg kunskap om grundläggande upphandlingsjuridik. Problemet med den nuvarande situationen är att det är juridiskt omöjligt att få ett ordentligt lånecykelsystem över hela Göteborg på plats utan en ny upphandling. Frågan är därför inte om utan när politiker och tjänstemän ska fatta det enda riktiga beslutet för att tillmötesgå göteborgarnas önskemål om ett större Styr & Ställ.

ANNONS

Ola Klingenborg

vd, Clear Channel Sverige

ANNONS