Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Axel Josefson (M), oppositionsråd i Göteborg och Hampus Magnusson (M), oppositionsråd i Göteborg.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Fossila utsläpp är problemet - inte bilen

    Vi måste prioritera framkomligheten för alla trafikslag – inte skapa trafikkaos med falska förespeglingar om att det är lösningen för miljöns skull, skriver Hampus Magnusson (M) och Axel Josefson (M).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Slutreplik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Bilen och Göteborg, 9/8 och 10/8

    Vänstern försvarar sitt bilhat med luddiga moralretoriska argument om att ett bilfritt Göteborg räddar våra barn och barnbarn från förödande klimatrubbningar. Gertrud Ingelman (V) har dock fått helt om bakfoten att bilarna i sig skapar miljöproblem och dålig luftkvalitet. Det är fossila bränslen och utsläpp som är problemet. Volvo och hela bilbranschen satsar enormt på elektrifierade och laddbara bilar, som genererar nollutsläpp. Detta är ett av flera goda exempel på klimatsmart teknik och innovationer som Moderaterna vill stimulera för att ställa om till ett fossilfritt samhälle.

    Moderaterna vill även bygga ut infrastrukturen för fossilfri laddning och tankning, införa en kraftfull grön bilbonus och se över en sänkning av skatten på all elektrifierad kollektivtrafik och lastbilstrafik. Lokalt har vi även föreslagit att elbilar ska slippa trängselskatt och få lägre parkeringsavgifter. Varför har vänstern varit emot dessa förslag?

    Rödgröna tar inte ansvar

    Att som de rödgröna föreslår, sänka utsläppen genom att lägga en våt filt över innerstan med kraftigt begränsade möjligheter att ta sig fram med bil och parkera är inte att ta ansvar vare sig för miljön, handeln eller göteborgarna. Nyckeln till ett verkligt klimatarbete är att kombinera sänkta utsläpp med tillväxt.

    Vi måste också se till verkligheten, trafiken i Göteborg har ökat med cirka två procent per år under de senaste åren, och befolkningen i Göteborg förväntas öka kraftigt med 150 000 invånare till 2035. Bilarna och behovet av transporter och parkering kommer att öka, avsevärt, men med en progressiv politik sker det med bilar och kollektivtrafik som inte påverkar klimat- och luftkvalitet. Med den utvecklingen måste vi prioritera framkomligheten för alla trafikslag – inte skapa trafikkaos med falska förespeglingar om att det är lösningen för miljöns skull.

    Krokben för vanligt folk

    Gertrud Ingelman avslutar med att påstå sig värna göteborgare med låg inkomst. Samtidigt lägger de rödgröna förslag som riskerar att slå undan benen för just vanligt folk som i dag är beroende av bil.

    Bilen är för många en stor investering och den rödgröna regeringen har redan höjt skatten på diesel och bensin, försämrat reseavdraget, höjt fordonsskatten och föreslagit miljözoner och dieselförbud. Med fortsatt rödgrönt styre i Göteborg ska det nu bli ännu dyrare och svårare att använda sin bil. Detta borde oroa även de rödgröna kärnväljarna inför valet.

    Hampus Magnusson (M)

    oppositionsråd i Göteborg

    Axel Josefson (M)

    oppositionsråd i Göteborg