Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Örjan Hedblom, miljökrönikör.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Flyget kan inte bli klimatvänligt

    Biobränslen är inte lösningen för ett hållbart och klimatvänligt flyg som Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, tror. Det är för dyrt för miljön, skriver Örjan Hedblom.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Miljövänligt flyg, 19/9

    Vi kommer förmodligen aldrig kunna tillverka tillräckliga mängder på ett hållbart sätt för det alltmer ökande flyget. De räcker bara marginellt, som till inrikesflyget, och kanske till 10-20 procents inblandning i ordinarie flygbränsle.

    Internationella civila luftfartsorganisationen Icao vill snabba på användandet av biobränslen i passagerarflygplan. Fem miljoner ton 2025 ska bli 285 miljoner ton 2050. Det kan bli dödsstöten för världens regnskogar. Det räcker dessutom bara till häften av världens kommande flygbränslebehov.

    Fyrdubblade utsläpp

    Till 2050 väntas koldioxidutsläppen från flygplanen har fyrdubblats. Sverige är ett av få länder som i bästa fall kan bistå med tre miljoner ton biobränsle då vi har mycket skog och liten befolkning. Den odlingsbara marken behövs för matodling för världens ökande befolkning. Flygets dubbla klimatpåverkan på hög höjd i form av vattenånga och kväveoxider kvarstår även vid användning av biobränslen.

    El-vätgasdrift är inte heller lösningen, då dagens litiumjonbatterier, som även behövs för vätgasdrivna flygplan, är för tunga och ineffektiva och måste kunna laddas på en halvtimma.

    Norge räknar med långsamma eldrivna propellerflygplan för 12–29 passagerare för hela inrikesflyget om 20 år. Räckvidden blir högst 50–54 mil med ren eldrift. Tyskland är inne på ett vätgasdrivet flygplan för 19 passagerare, då kanske räckvidden ökar till 75–100 mil. Långdistansflygningar är uteslutet. Då måste batterierna bli oerhört mycket bättre. Det ligger mycket långt fram i tiden.

    Marginell förbättringspotential

    Nya lätta material och flygplanens utformning har marginell påverkan på bränsleåtgången. De tar också tid att utveckla. Effektivare flygrutter kan göra något litet. El- och vätgasdrivna flygplan kan inte stiga till 10 000 meter som dagens jetbränsleplan gör, det går åt för mycket kraft. En av flera anledningar till att de blir långsamma.

    Så vad kan vi göra för att kunna flyga framöver på ett klimatsmart sätt? Det finns bara ett svar.

    Öka flygskatten för varje år för alla fossildrivna flygningar. Skatten ska vara i paritet med vad vägtrafiken betalar. Ge rabatt till flygningar med certifierade biobränslen i tankarna och inför lägre landningsavgifter för dessa. Men övrigt flyg med fossilbränslen måste kosta mycket mer. Priset på flygbiljetterna måste vara i klass med klimatpåverkan. Det är alldeles för billigt att flyga klimatovänligt i dag.

    Örjan Hedblom

    miljökrönikör