Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Medarbetare som pausar flera gånger per dag, kanske till och med tar sig en liten powernap efter lunch, återhämtar sig och har ny kraft till att prestera och producera. Det blir en win-win situation för både företaget och medarbetaren, skriver Eva Svärd.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Flest bollar i luften vinner – eller?

Låt dig inte luras av medarbetaren som tar sig an varje uppgift som om det inte fanns någon morgondag. Det kan vara just den medarbetaren som i morgon inte tar sig upp ur sängen på grund av utmattningssyndrom. Arbetsgivare i jakt på stresstålig personal borde därför bry sig mindre om antalet bollar medarbetarna kan hålla i luften och mer om deras återhämtning, skriver Eva Svärd, föreläsare och författare.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

De är varje arbetsgivares dröm, de högpresterande medarbetarna som springer på varje boll som kastas upp. Som tar sig an varje projekt som om det vore det sista projekt som fanns att uppbringa. De engagerade som klarar av att lägga i ytterligare en växel när det behövs, de som prioriterar bort sig själva. De är en dröm ända fram tills de drabbas av utmattningssyndrom.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Samtidigt som cirka 36 000 människor varje år insjuknar i utmattningssyndrom och ungefär 200 personer dör av stress på arbetet fortsätter arbetsgivare att söka nya medarbetare som riskerar att bli sjuka eller i värsta fall dö.

Orimligt många bollar i luften

“... Älskar du ordning och reda men ändå behärskar att ha 50 bollar i luften samtidigt?” Citatet är klippt ur en jobbannons från ett av våra stora e-handelsföretag.

Citatet som följer är från ett företag som söker telefonist. “Du bör vara ordningsam och stresstålig samt ha en förmåga att vara vänlig även i de mest pressade situationer. Du bör ha en bra förmåga att hålla många bollar i luften och klara av att hålla fokus under hög arbetsbelastning.”

Att söka någon som kan hålla många bollar i luften eller någon som är stresstålig visar på stor okunskap. Forskning visar att hjärna är inte gjord för att hålla många bollar i luften. När vi försöker fokusera på fler än två saker samtidigt tappar vi fokus och blir både okoncentrerade och brister i noggrannhet. Stresstålig, det finns ingen människa som över tid klarar ihållande stress utan att bli sjuk.

Den kanske enskilt viktigaste frågan vi kan ställa till våra medarbetare och vid nästa anställningsintervju är: Hur och när återhämtar du dig bäst?

Företagen, som citaten är hämtade ifrån, är långt ifrån ensamma att visa på brister i kunskap om hur vi människor fungerar. Vid en snabb sökning bland platsannonser med sökorden många bollar luften kommer det upp närmare 700 jobbannonser. Arbetsgivare som riskerar att medarbetare på sikt bli sjuka, svårt sjuka. Endast 80 annonser innehåller ordet återhämtning. En tiondel av dessa kommer från samma arbetsgivare, en arbetsgivare som har förståelse för vikten av återhämtning. 75 procent av annonserna är arbetsgivare som vill ha medarbetare som kan värna om kunder och patienters återhämtning men inte ett ord om att de bör vårda sin egen hälsa. Ett par arbetsgivare söker medarbetare som har erfarenhet av återhämtning för personer med psykisk ohälsa, något ironiskt är utmattningssyndrom just psykisk ohälsa.

Stress och återhämtning

Arbetsgivare önskar självklart produktiva medarbetare som genererar lönsamt företag. Jag är själv företagare och önskar lönsamhet i mitt företag. Och att vila genererar ingen inkomst. Men ingen tjänar pengar på sjukskriven personal, den personalen kostar i stället enorma summor. Utmattningssyndrom är en smärtsam sjukdom, oftast med lång sjukskrivning. En lång sjukskrivning är kostsam för både den enskilde, företaget och samhället i stort.

Människan är byggd för att klara stress, tro inget annat, stress i sig är inte problemet. Det var stress som en gång i tiden fick människan att överleva på savannen när han ställdes inför det rytande lejonet. Stress förbereder kroppen för flykt och kamp. Samhället 2018 långt bort från savannen är ännu mer stressande. Att uppleva stress är en del av livet. Och stress är inte skadligt bara vi får tillräcklig återhämtning. När mängden stress och återhämtning är i balans orkar kroppen längre.

Om du nu är en av de chefer som anser att det inte är ditt ansvar att värna om dina medarbetares återhämtning. Att det är den enskilda personens ansvar. Var då lite egoistisk och se till ditt företags bästa. En utvilad välmående medarbetare har möjlighet att prestera bättre än en medarbetare som är urlakad och på väg att drabbas av utmattningssyndrom.

Medarbetare som pausar flera gånger per dag, kanske till och med tar sig en liten powernap efter lunch, återhämtar sig och har ny kraft till att prestera och producera. Det blir en win-win situation för både företaget och medarbetaren.

Den kanske enskilt viktigaste frågan vi kan ställa till våra medarbetare och vid nästa anställningsintervju är: Hur och när återhämtar du dig bäst?

Eva Svärd

föreläsare och författare