När Trafikverket säger att kapaciteten fördubblas vid Göteborg C så menar de exakt vad de säger. Stationen kommer att ha kapacitet att hantera dubbelt så många tåg som i dag, skriver debattören.
När Trafikverket säger att kapaciteten fördubblas vid Göteborg C så menar de exakt vad de säger. Stationen kommer att ha kapacitet att hantera dubbelt så många tåg som i dag, skriver debattören.

Finns inte bara en sanning om kapaciteten vid Göteborg C

Att olika grupper kommit fram till så skilda slutsatser om Västlänkens kapacitet är en indikation på hur komplex kapacitetsfrågan är, skriver Sören Jensen, Ja tillträngselskatt.

ANNONS
|

Replik

Västlänken, 16/3

I debatten om Västlänken har teknikaliteten kapacitet fått oväntat stort utrymme. Trafikverket säger en sak, Stellan Tengroth i sin debattartikel den 16/3 en annan, och det finns fler bud om vad som egentligen gäller. Att olika grupper kommit fram till så skilda slutsatser är en indikation på hur komplex kapacitetsfrågan är. Sanningen är att det inte finns ett enskilt mått som är det enda giltiga. För en rättvisande helhetsbild måste man titta på kapacitet och trafikering ur flera perspektiv.

När Trafikverket säger att kapaciteten fördubblas vid Göteborg C så menar de exakt vad de säger. Stationen kommer att ha kapacitet att hantera dubbelt så många tåg som i dag. Det är det långsiktiga perspektivet; Västlänkens effekt på anläggningen Göteborg C.

ANNONS

Att antalet ankomster/avgångar per dygn ökar från dagens 675 till 1125 är ett annat perspektiv. De siffrorna avser möjlig trafikering med hänsyn till efterfrågan och tillgänglig kapacitet. Ingen av siffrorna ska tolkas som maxtrafik över dygnet. De ska inte heller blandas ihop med ovan nämnda fördubbling, de avser inte samma sak.

Blandar ihop olika kapacitetsmått

Det är misstaget Tengroth gör. Han blandar själv ihop två olika kapacitetsmått för att sedan argumentera för att de inte hänger ihop. Läser man Trafikverkets dokumentation så framgår det tydligt att det är två skilda mått.

När Stellan Tengroth räknar antalet tåg som lämnar tätorten är det ytterligare ett perspektiv. Trafikverket räknar dock samtliga tågrörelser utan att lägga värde i vart tågen går. Skillnaden består alltså av att de räknar olika, inte den faktiska trafiken.

Tengroths tågräkning är ett giltigt komplement till andra mått men ska inte ses som det enda giltiga. Ju fler perspektiv desto mer komplett bild. För dem som inte är så intresserade av siffror räcker det att konstatera att kapaciteten i Göteborg ökar avsevärt med Västlänken.

Sören Jensen

Ja till trängselskatt i Göteborg

ANNONS