Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Khan collage
Shahbaz Khan (S), trafikkommunalråd Göteborg

Finns inga planer på nya miljözoner

Socialdemokraterna i Göteborg har varit mycket tydliga. Det finns i dag inga planer på att införa miljözoner i Göteborg. Om sådana skulle bli verklighet behöver först konsekvenserna och potentialen utredas ordentligt. Därför bör Moderaterna inte skrämma upp göteborgarna helt i onödan, skriver Shahbaz Kahn (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Miljözoner, 4/4

Det är glädjande att Moderaterna är överens med oss om att förbättra luftkvaliteten i våra städer. För att göra det behöver vi titta på en rad olika åtgärder. En utvecklad infrastruktur med laddstolpar för elbilar och andra mobilitetslösningar är en del av ekvationen, liksom en bättre framkomlighet i trafiken i stort. Vi satsar också på en utvecklad kollektivtrafik, där vi varje månad subventionerar göteborgarnas månadskort med 135 kronor – ett stöd som Moderaterna aktivt har försökt ta bort.

En av flera instrument

Miljözoner är ett av många olika instrument för att komma tillrätta med luftföroreningar. Vi var till exempel en av de första städerna i landet som införde miljözoner för tunga fordon – med god effekt.

Problemet med dålig luftkvalitet är störst i tätorter och vissa storstadsområden, men varierar – även inom städerna. Men fortfarande är hur vi planerar stadsmiljön och trafikföringen det kanske viktigaste medlet som påverkar utsläpp från trafiken. Enstaka gator kan vara svårt drabbade. Att man kan tackla problemen utifrån lokala förutsättningar är därför viktigt.

Måste första ha en helhetsbild

Regeringens förslag ger oss kommuner möjlighet att själv avgöra om och var miljözoner bör tillämpas. Vi har varit mycket tydliga i Göteborg – för att kunna överväga miljözoners införande eller inte måste vi först ha en helhetsbild. Konsekvenserna för bilägarna måste analyseras. Det finns till exempel många göteborgare som inte har ekonomin att köpa den senaste bilmodellen. För oss socialdemokrater är det viktigt att innerstaden i Göteborg inte blir en plats enbart för dem som har råd att köpa de bilar som krävs. Det måste också bli tydligt vilken effekt detta skulle få på luftkvaliteten lokalt och människors hälsa.

Jämlikheten är en viktig grund i vår trafikpolitik. Det handlar om att alla människor ska ha en god möjlighet att göra den resa de behöver, och ta sig dit de behöver. Det var inte så länge sedan dieselfordon klassades som miljöbilar– vi måste titta på vilken omställning som i så fall krävs och hur stora miljö- och hälsoeffekterna blir. Först då kan vi ta ställning till om miljözoner kan vara aktuellt i framtiden i Göteborg, och i så fall hur sådana zoner kan utformas. Därför är frågan om att införa miljözoner i Göteborg långt ifrån avgjord.

Shahbaz Kahn (S)

trafikkommunalråd Göteborg

Läs mer om Debatt: Miljözoner
Mest läst