Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Faktum är att EU med lagförslaget motarbetar sina egna intressen, skriver Fredrick Federley (C). Bild: FREDRIK PERSSON / TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Federley: Därför röstar jag emot EU:s digitalskatt

    I dag röstar EU-parlamentet om den så kallade digitalskatten, en skatt som skulle göra mer skada än nytta. Europas makthavare måste förstå att världen är i förändring och att detta inkluderar en snabb teknologisk utveckling, skriver Fredrick Federley (C).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    I dag röstar EU-parlamentet om den så kallade digitalskatten, ett förslag som beskattar digitala företag. Förutom mitt principiella motstånd mot att skattepolitik bestäms i Bryssel så riskerar förslaget den digitala utvecklingen på den Europeiska marknaden. Man ska inte bestraffas bara för att ens företagsmodell baseras på ny teknik.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Förslaget från EU-kommissionen innebär att världens 150 största digitala företag ska betala tre procent skatt på sin omsättning, och att även mindre bolag ska vinstbeskattas i det land där nättjänsterna utnyttjas, till skillnad från i dag där det avgörs av var företaget har sitt säte. Idén grundar sig på tron om att dessa digitala företag är favoriserade av EU:s skatteregler och att dessa digitala företag har sitt säte i andra länder än sitt ursprungliga för att undvika skatt. Även om vissa digitala företag betalar för lite skatt så är detta en otroligt förenklad version.

    Att då försöka dämpa denna utveckling hotar företagare, start-up-bolag samt den konkurrenskraft som driver marknaden. EU får inte hamna på efterkälken i racet med USA och Kina.

    Det är viktigt att förstå att det mesta av de stora digitala företagens intäkter baseras på annonsförsäljning och skattas på samma sätt som för tidningar, magasin eller radio och TV-stationer. Skattepolitik är en fråga som måste skötas seriöst och EU:s medlemsländer har sin läxa att göra här. För att komma åt de digitala jättarna så måste EU-ländernas skattemyndigheter samarbeta med varandra och OECD behöver arbeta aktivt med detta.

    Motarbetar egna intressen

    Faktum är att EU med lagförslaget motarbetar sina egna intressen. Sedan finns även frågan om vad som faktiskt är en ”digital plattform”. EU-kommissionen vill, inom sin strategi för den digitala marknaden, att fler företag ska bli nätbaserade. Många företag har på senare tid förflyttat stora delar av sin verksamhet till internet. Exempel på detta är klädföretag, Ikea och flygbolag som nästan enbart sköter sin försäljning via internet. Det verkar därför som att kommissionen enbart vill komma åt digitala plattformar och inte digitala företag, vilket riskerar att skapa en orättvisa och en ojämn konkurrenssituation.

    Digitalskatten skulle alltså göra mer skada än nytta. Europas makthavare måste förstå att världen är i förändring och att detta inkluderar en snabb teknologisk utveckling. Att då försöka dämpa denna utveckling hotar företagare, start-up-bolag samt den konkurrenskraft som driver marknaden. EU får inte hamna på efterkälken i racet med USA och Kina. Alla företag måste givetvis göra rätt för sig och betala skatt, men det kan inte ske på olika villkor.

    Fredrick Federley (C)

    europaparlamentariker