Kommer du ihåg trafikundervisningen i skolan? Säker Cykel, skolpoliser och Herr Gårman? Kanske till och med Barnens trafikskola med Anita och Televinken? I dag finns inte mycket av det där kvar.
Trafikutbildningen för barn lades ner under 1980-talet på grund av olika föreställningar om hur barn och ungdomar kan påverkas. Det ansågs också att utbildning invaggade den unge i en falsk trygghet.
Tidigare lärde sig många ändå när de tog körkort. Men i dag tar allt färre unga körkort, särskilt i tätorter. Det innebär att den trafikundervisning som ingår i körkortsutbildningen förblir helt okänd för många, vilket leder till att allt fler som rör sig i trafiken helt saknar grundläggande kunskaper om trafikregler och trafikvett.
Skolans undervisning om trafik regleras i läroplanen. Rektorn har ansvar för att kunskapsområden som trafik och miljö integreras i undervisningen i olika ämnen.
Ytliga studier
I gymnasieskolan har rektorn ett särskilt ansvar för att eleverna får kunskaper om exempelvis konsument- och trafikfrågor. Trafikkunskap ingår som en del i vissa av gymnasieskolans yrkesutbildningar. Men i stort är det verkligen inga fördjupande studier som erbjuds.
Till skillnad från de flesta andra EU-länder har skolan i Sverige inga fastställda kunskapsmål för trafik och trafiksäkerhet.
Allvarlig brist
Det är en allvarlig brist som går stick i stäv med målen för vårt nollvisionsarbete. Finns det hos myndigheterna fortfarande kvar ett gammalmodigt synsätt?
MHF föreslår att trafikundervisningen på allvar tas upp på skolans dagordning igen.
Undervisningen måste naturligtvis präglas av moderna evidensbaserade pedagogiska strategier och med ett brett perspektiv på säkerhet, miljö och framkomlighet. Dessutom kan föräldrars engagemang för sina barn och ungdomar kanaliseras genom skolans trafiksäkerhetsarbete.
Som läget är nu riskerar vi våra ungas liv i trafiken, utan att de ens vet om det.
Christer Folkesson
generalsekreterare MHF-ungdom
Göran Sydhage
vd MHF