Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Följ folkomröstningen – ta bort trängselskatten för alla

    DEBATT: Många fler stadsdelar har precis samma problem som Backa, dock utan att få skattelättnader. Det finns bara en slutsats, ta bort trängselskatten för alla, skriver Theo Papaioannou (VV) och Tom Heyman (VV).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Backaundantaget, 19/5

    Magdalena Andersson (S) och Anna Johansson (S) skriver på GP Debatt att trängselskatten skapar stora problem för Backaborna. För de som röstat nej till trängselskatten är det knappast någon nyhet. Problemet har ju funnits sedan skatten infördes. Men inte bara i Backa utan även i Guldheden, Örgryte, Lindholmen, Kallebäck och många andra platser. Platser där omotiverade skattedebiteringar drabbar lokala resor långt utanför Centrum, i områden utan någon trängsel alls.

    Den intresserade letar förgäves på regeringens hemsida för att hitta några detaljer om hur man nu tänker lösa problemet men där finns inget att läsa. Valhänta försök har gjorts tidigare, men de har av olika anledningar aldrig kunnat genomföras. Regeringen väljer inte ens det förslag som Backaborna själva ville ha, det vill säga att ta bort alla trängselskattestationer i Backa och flytta bort zonen från Hisingen. Så mycket för medborgardialogen och inflytandet. Och något förslag om att häva skatten för alla lyser självklart med sin frånvaro.

    Som vanligt avslutar man artikeln med att skatten är viktig för att finansiera investeringar i regionen, något som är nödvändigt för att klara jobben – en standardfras som inte längre har med verkligheten att göra.

    Trixar med skatten

    Samma vecka som årets budget antogs av riksdagen fick Trafikverket restriktioner för inkomsterna från trängselskatten. Hälften av anslaget skall återredovisas som anslagsöverskott och motsvarande belopp skall Trafikverket i stället låna av Riksgälden. Regeringen använder lån från Riksgälden som ett sätt att kringgå budgetlagen eftersom utgifter som finansieras med lånade pengar ligger utanför utgiftstaket. Så var det inte tänkt när budgetlagen infördes. Men vad gör väl det? Man fick i alla fall till en ”valfläskig” rubrik på artikeln.

    Ta i stället bort trängselskatten för alla!

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare, Vägvalet

    Tom Heyman (VV)

    vice partiledare, Vägvalet