Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den svenska demokratin bygger på att individen ska stöta och blöta argument och sakfrågor till ett slutgiltigt val. Får människor sin enda röst såld av en religiös företrädare i kohandel med ett politiskt parti så faller dess värde och betydelse. Det har överhuvudtaget inget gemensamt med den demokratiska tanken, skriver bland andra Faw Azzat. Bild: Henrik Montgomery / TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Etniska företrädare devalverar demokratin

    Att flera partier har accepterat grupper med extrema åsikter är ett accelererande skeende som kan bli väldigt problematiskt, skriver Faw Azzet och Edward Nordén (MED).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Inför det senaste valet har det förekommit fenomen som är av en karaktär vi inte är vana vid i Sverige. Det har sin grund i att enskilda etniska eller religiösa bakgrunder ses som, och behandlas som, hela väljargrupper, via landsmän eller politiker med samma etniska bakgrund.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Detta är en mycket bekymmersam väg i direkt kollision med en sund, fungerande demokrati. Att flera partier har accepterat grupper med extrema åsikter är ett accelererande skeende som kan bli väldigt problematiskt.

    Inför valet har valkampanjer på sina håll bedrivits genom helt andra länder. Valkampanjer har ibland gjorts uteslutande på ett språk som övriga svenska väljare inte förstår. Budskap har förts ut via reli- giösa församlingar där det förkunnas vad man bör rösta på baserat på religiös eller etnisk bakgrund (Expressen, 2018).

    Dolda röstköp

    SVT rapporterade i september att det har förekommit dolda röstköp, förhandlingar om tusentals väljare som om de vore boskap (SVT, 2018).

    Nyhetsbyrån avslöjade i augusti att partipolitiska hemsidor tydligt har förmedlat lögner om meningsmotståndare på andra språk. Det här har även nått nyanlända utan orientering om den svenska demokratin eller det politiska livet i landet, liksom utanförskapsområden där det svenska språket inte alltid räcker till för att bilda sig en uppfattning om vad man vill rösta på (Nyhetsbyrån, 2018).

    Kandidater har ibland samtidigt bjudit in eller företrätt helt andra politiska organisationer, ibland extremistorganisationer, samtidigt som de kandiderar för riksdagspartier som skriver om solidaritet, allas lika värde och antirasism (Expressen, 2018).

    Frågan måste ställas: ska vi ha etniska företrädare för etniska grupper framgent? Nej, anser vi.

    Vi ser orimligt höga röstningssiffror i en del områden där valdeltagandet är lågt, arbetslösheten hög, integrationen havererad och där kunskapen och kontakten med resten av samhället är minimal. Ändå kan ett visst parti ha siffror på en nivå som normalt sett inte återfinns i fungerande samhällen utan i diktaturer (SVT, 2018).

    Det är inte mångfald som diskuteras här. Inte hudfärg eller nyanlända. Inte höger och vänster. Inte duktiga politiskt aktiva som med god närvaro pratar politik där andra inte gör det – de är demokratiska pärlor som är värda all respekt. Detta är något helt annat. Just nu har många inte några invändningar när man ser en utveckling där vi dels sätter den individuella människans röst ur spel, och dels med en etnisk markör i det hela.

    Antidemokratiskt

    Men frågan måste ställas: ska vi ha etniska företrädare för etniska grupper framgent? Nej, anser vi. Den svenska demokratin bygger på att individen ska stöta och blöta argument och sakfrågor till ett slutgiltigt val. Får människor sin enda röst såld av en religiös företrädare i kohandel med ett politiskt parti så faller dess värde och betydelse. Det har överhuvudtaget inget gemensamt med den demokratiska tanken där man röstar efter idéer och ideologi i ett land där man vill överbrygga kön, hudfärg och religion. Det har inte heller någonting gemensamt med integrationstanken.

    Att etnifiera väljare och företrädare är inte på något vis ett sätt att utveckla vare sig demokratin eller tilliten.

    Svensk demokrati ska värnas. I det värnandet ingår att människor involverar sig politiskt för att behålla, återvinna och utveckla demokratin och den tillit som demokratin kräver för att fungera. Det gäller den första likväl som den tionde generationens svenskar. Att etnifiera väljare och företrädare är inte på något vis ett sätt att utveckla vare sig demokratin eller tilliten.

    Denna sorts identitetstänkande, att låsa in människor i sin grupptillhörighet, är att erodera den tilliten. Den som vill skapa fler motsättningar och markörer kring hudfärg – som inte är högerextrem – bör fundera en gång till innan man låter detta passera utan att tänka längre än till sitt eget partis siffror. Det är värt att fördöma.

    Partierna behöver söka kontakt även med dessa väljare – inte se dem som ett kollektiv att fånga in med hjälp av resonemang som inte tål dagsljus. Eller att attrahera kollektiv som vill styra och påverka, men som inte egentligen delar partiernas värderingar. Annars kommer vi att se ett politiskt landskap som ingen av oss vill ha, med partier som ingen riktigt vet vad de är.

    Faw Azzat

    medlem Moderaterna Stockholm

    Edward Nordén (MED)

    vice ordförande Medborgerlig Samling Skåne