Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Claes Westberg (VV), partiledare, Vägvalet

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ersätt linbanan med elfärjor och elbussar

Fler elfärjor och elbussar är ett bättre och billigare alternativ som dessutom kan komma plats mycket fortare än en dyr linbana, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

För dem som var verksamma eller bodde i Lundby på Hisingen under 1950-talet, spelade färjorna över älven en viktig roll. De flesta lades ner under 1960-talet, men i dag har de återuppstått och vi har Älvsnabben och cykelfärjan mellan Stenpiren och Lindholmen, som är mycket uppskattade förbindelser.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Skeppsbron erbjuder två spårvagnslinjer och fyra tunga busslinjer och om trafiken sprids åt båda håll kan man härbärgera ett stort antal färjor. Visserligen är spårvagnar och bussar redan belastade då de kommer till Skeppsbron, men de är inte fulla då många stiger av vid Järntorget och Brunnsparken, men även vid Stenpiren.

Ny färjelinje

Om det trots det är så stort behov av förbindelse mellan Järntorget och Lindholmen, som påstås, föreslår Vägvalet en ny färjelinje mellan Järntorget och Lindholmen. Restiden med färjan skulle bli cirka fem minuter och en färja räcker till 15 minuter mellan avgångarna. Två färjor räcker följaktligen till åtta minuter mellan avgångarna. Precis som dagens cykelfärja mellan Stenpiren och Lindholmen.

Om denna färja skall vara avgiftsbelagt eller inte, överlåter vi till Västtrafik att avgöra, men en linbana kan ju knappast vara avgiftsfri av ordningsskäl. På en färja finns det åtminstone bemanning och där finns ju inga kända ordningsproblem.

Samma kapacitet

Restiden blir då väl ungefär densamma som för en linbana. Dock blir det lite längre tid mellan avgångarna än för en linbana, men åtta minuter mellan avgångarna är en hög turtäthet. Kapacitetsmässigt erbjuder två färjor samma kapacitet som en spårvagnslinje eller en linbana.

För att knyta ihop Lindholmen med Lundbyområdet, möts färjan på Hisingssidan av tre elbussar med passade byten. Elbussen går i en slinga runt Campus Lundby och passerar spårvagnshållplatsen Gropegårdsgatan, för att förbinda övriga Lundby och Biskopsgården med campusområdet och Lindholmen.

Kostnaden två färjor och tre elbussar skulle bli ungefär 25 miljoner kronor per år, vilket är hälften av vad driftskostnaden för linbanan uppges bli. Därmed undviks också en kapitalkostnad på en investering på 1,5 miljard kronor, som linbanan sannolikt kommer att kosta. Dessutom kan trafiken komma igång mycket snabbt.

Om man i stället satsar en del av pengarna på att knyta ihop Hisingen med en bro över Lundbyleden och Hamnbanan mellan Polstjärnegatan och Gropegårdsgatan skulle det bli riktigt bra.

Claes Westberg (VV)

partiledare, Vägvalet

Theo Papaioannou (VV)

gruppledare, Vägvalet