En öppen parkeringsmarknad gynnar göteborgarna

Att kommunen endast vill tillåta sin egen parkeringsapp kommer i förlängningen påverka staden negativt. I stället borde de öppna upp marknaden för aktörer som investerat tid och pengar i uppskattade tjänster och fokusera på de infrastrukturproblem som borde vara prioriterade, skriver Anders Bäck, Sverigechef, Easypark.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Den 2/10 publicerade GP artikeln "Monopol på p-app vållar strid", om hur kommunens beslut att endast tillåta sin egen parkeringsapp har anmälts till Konkurrensverket. I samband med publicering lyfte Göteborgs stads Parkering AB fram tre argument för beslutet, och vi vill både bemöta dem, samt förklara varför Easypark anser att en monopolliknande marknad för parkeringsappar i förlängningen påverkar göteborgarna negativt.

Vill kontrollera data

Enligt Jonas Eriksson, pressansvarig på Göteborgs stads Parkering AB, är en av anledningarna till att man valt att utestänga aktörer för mobila parkeringslösningar att man vill ha kontroll över den data som parkeringsappar samlar. Detta handlar inte bara om att försäkra sig om att detta hanteras på ett säkert sätt, utan snarare om en vilja att bygga egna strategier på faktisk data om hur parkeringssituationen i Göteborg ser ut. Det är förstås en klok tanke, eftersom det kan ge insikter som är oerhört viktiga vid stadsutveckling. Men Easypark erbjuder redan ett analysverktyg och gränssnitt för just de ändamål som staden beskriver, utvecklat tillsammans med ett hundratal städer i Europa. På EU-nivå har det dessutom fattats beslut om att all rese- och trafikdata ska göras tillgänglig för alla. Det inkluderar allt från vägdata från Trafikverket och information från kollektivtrafikaktörer, till uppgifter om hyrbilar och lånecyklar. Syftet med detta är att stimulera innovation och driva utveckling av hållbara mobilitetslösningar. När Göteborg anger att de vill kontrollera denna data själv är detta något som är direkt oförenligt med dessa ändamål.

ANNONS

Konkurrens behövs för utveckling

Samma tankesätt går att applicera på diskussionen om teknisk utveckling av tjänster, där Parkeringsbolaget menar att användarna inte riskerar att gå miste om digital innovation genom lösningen. Parkeringsappar vore i så fall det enda digitala tjänsteområde som vi känner till, där utvecklingen drivs och upprätthålls av kommunala bolag, för kommunala bolag. Easypark investerar varje år 100 miljoner kronor på utveckling av tjänsten, något som är möjligt på grund av att kostnaden fördelas över 800 städer. På en öppen marknad drivs aktörer att ständigt förbättra sitt erbjudande, eftersom det är något som konkurrensen kräver. Tjänster som guidar bilister till lediga parkeringsplatser och parkeringar som erbjuder laddning för elbilar är exempel på innovativa lösningar som privata aktörer utvecklat. Det är en utmaning för en kommunal aktör, med kontroll över ett enda verksamhetsområde, att hålla samma utvecklingstakt – delvis på grund av tillgängliga resurser, men också för att incitamentet, i form av konkurrens, inte finns där. I slutändan påverkar det användarna.

Göteborgs stads Parkering AB kommer inte kunna hålla samma användarvänlighet och utvecklingstakt som fristående mobila parkeringslösningar utan att överspendera offentliga medel. Det är kostsamt att utveckla tekniska lösningar, och i Göteborgs stads Parkering AB fall har man dessutom utvecklat något som redan finns. Denna kostnad kommer att hamna på skattebetalarna.

ANNONS

Kommunens hållning drabbar de tiotusentals användare och medborgare som föredrar att själva välja vilken app de vill använda och som de anser håller högst kvalitet. Många baserar också det beslutet på användningsområde, man vill ha en parkeringslösning som fungerar på många platser. En områdesspecifik lösning är svår att tänka sig för andra digitala tjänster, men är alltså något som Göteborgs stad föredrar. Detta är negativt för såväl göteborgare som reser till andra städer, företag med verksamhet i staden och för de många turister som varje år besöker Göteborg.

Prioritera andra infrastrukturproblem

Göteborgs stad borde öppna upp marknaden för aktörer som investerat tid och pengar i, av medborgare uppskattade tjänster, och i stället fokusera på de problem relaterade till infrastruktur som många väljare signalerat borde vara prioriterade. Lös de frågor som de som bor i staden bryr sig om, och låt i stället fristående aktörer, med mångårig erfarenhet av att driva och utveckla mobila lösningar för parkering, konkurrera på lika villkor. På en öppen marknad finns incitament att både hålla priserna nere och utveckla tekniska lösningar i framkant – vilket gynnar såväl staden som medborgarna.

Anders Bäck

Sverigechef, Easypark

ANNONS