Elhybrider är passé - välj en laddhybrid

Det är glädjande att Christian Norberg och Toyota också efterfrågar laddbara bilar med längre körsträcka på el. Men Toyotas reklam “Vi väljer el utan sladd” och “Ladda din bil utan laddstolpe” är fortfarande vilseledande, skriver seniorforskare Mats Williander och Ann-Charlotte Mellquist.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Slutreplik

Elbilar, 30/10 och 1/11

Norberg fokuserar på att elhybriden periodvis drivs framåt med bensinmotorn avstängd, så låt oss jämföra en elhybrid och en laddhybrid ur just den aspekten – elproduktionen:

I en elhybrid sker elproduktionen uteslutande med bensinmotorn. Den släpper ut 822 g koldioxid per kWh producerad el (vid antagen fullständig förbränning av MK1-bensin och 40 procents verkningsgrad, vilket är gynnsamma antaganden).

Svensk elmix ger 13 g koldioxid per kWh. En elhybrid släpper alltså ut 63 gånger mer koldioxid för att producera “el utan sladd” än laddhybridens “el med sladd” (producerad i Sverige). Detta är en avsevärd skillnad och även med en nordisk elmix (50g koldioxid per kWh) är skillnaden betydande.

ANNONS

Inga vanliga bensinbilar

Att laddhybrider efter “fyra mil på ren el plötsligt blir helt vanliga bensinbilar” som Norberg skriver är fel. De blir elhybrider. En nyligen publicerad rapport i Nature, CO2 Mitigation Potential of Plug-in Hybrid Electric Vehicles larger than expected, redovisar hur 73 000 laddhybrider av 16 olika modeller i Tyskland och USA använts i verklig körning. Med batteri för en elkörsträcka på 6-8 mil sker runt 75 procent av all körning på el (“med sladd”). I Sverige har vi snarlika körmönster, och andelen på el stämmer väl med våra egna forskningsresultat. I verklig användning kan alltså en laddhybrid med 6-8 mils elkörsträcka täcka 75 procent av all körning med el från svensk elproduktion. Och tack vare att förbränningsmotorn också finns passar laddhybriden alla körfall, även de riktigt långa.

Med tanke på att det kostar betydligt mindre att köra på “el med sladd” (cirka 2 kr/mil) än på “el utan sladd” (cirks 6 kr/mil) tjänas den skillnaden in två gånger om på bilens livslängd

Som Norberg konstaterar är en laddhybrid relativt sett dyrare än motsvarande vanlig bil. Men den behöver inte kosta en halv miljon kronor. I dag finns rymliga laddhybrider med nästan 6 mils elkörsträcka för 303 000 kronor och från det kan man sedan dra av ytterligare cirka 35 000 kronor i klimatbonus. Netto: 268 000 kronor. Motsvarande bil som elhybrid kostar 219 000 kronor. En skillnad på 49 000 kronor. (Listpriser kollade 2018-11-02, dock ej Toyota).

ANNONS

Med tanke på att det kostar betydligt mindre att köra på “el med sladd” (cirka 2 kr/mil) än på “el utan sladd” (cirks 6 kr/mil) tjänas den skillnaden in två gånger om på bilens livslängd – om man inte tycker irreversibel klimatförändring och 1,5-gradersmålet är skäl nog för att vilja bidra till en fossiloberoende fordonsflotta.

Vi vill inte på något sätt förringa Toyotas bidrag till sänkt bensinförbrukning, i många fall har Toyota varit en ledstjärna för andra biltillverkare. 93 miljoner ton mindre koldioxid än motsvarande vanlig bensinbil från 12 miljoner elhybrider är inte illa. 7,75 ton per bil. För att möta klimathotet och nå samhällets miljömål behöver dock perspektiv och referenser ändras.

Vi behöver faktiskt ställa tekniker mot varandra på grund av att tiden att agera mot klimatförändringarna håller på att rinna ut.

Vi behöver faktiskt ställa tekniker mot varandra på grund av att tiden att agera mot klimatförändringarna håller på att rinna ut. Toyota gör det genom att ställa elhybrid mot vanlig bensinbil. Vi gör det genom att ställa laddbara bilar mot icke laddbara. Baserat på körcykeln NEDC släpper en elhybrid ut cirka14 ton mer koldioxid under sin tid på vägarna (25 000 mil) än motsvarande laddhybrid. Det är inte att “göra verklig klimatnytta”!

Koldioxidutsläppen, som bland annat fossildrivna bilar förorsakar, riskerar att trigga icke-reversibla klimatförändringar till mycket stor skada för mänskligheten. Vi hoppas att ingen avstår från en laddhybrid på grund av långa leveranstider eller 49 000 kronor i prisskillnad (som kan tjänas in två gånger om genom lägre driftskostnad). Att sälja en icke laddbar bil i dag (med sladd) är att välja att addera en fossildriven bil till svensk fordonsflotta under de kommande 17 åren (snittlivslängd) och därmed avstå från att hjälpa Sverige nå sina utsläppsmål.

ANNONS

Vi upprepar därför vår uppmaning till biltillverkare: Gör reklam för era laddhybrider! Håll leveranstiderna korta! Sikta gärna på en verklig elkörsträcka runt 60-80 km. Det ger hög andel elmil, många elmil per kWh batteri och bidrar till en fossiloberoende fordonsflotta i Sverige. Rena fossilbilar, även elhybrider, är passé!

Mats Williander

PhD, seniorforskare, Sustainable Business RISE ICT Viktoria

Ann-Charlotte Mellquist

seniorforskare, Sustainable Business, RISE ICT Viktoria

ANNONS