Dieselbilar är en del av problemet

ANNONS
|

Dieselbilens klimatpåverkan är uppemot 20 procent lägre än bensinbilens, men etanolen i Sverige har 60 procent lägre klimatpåverkan, biogasen minskar 85 procent och elen 90 procent. År 2020 ska vår klimatpåverkan ha minskat med 40 procent, så dieseln är en del av problemet – inte en del av lösningen.

Göteborg och åtskilliga andra kommuner bryter mot EU:s bindande miljökvalitetsnormer för kväveoxider, som ger luftrörsbesvär och kan leda till lungcancer. Kommunernas ansträngningar att minska utsläppen äts upp en ökad andel dieselfordon, med högre kväveutsläpp än för något annat bränsle på fordonsmarknaden.

BilSweden anger att huvudproblemet är de gamla bilarnas höga utsläpp och efterlyser en förhöjd skrotningspremie (GP Debatt 30/3). Regeringen har tidigare tyckt att skattepengarna gör större nytta på annat håll än i bilhandeln och det stämmer nu också – då dieselboomen är ett nytt fenomen, skulle en forcerad utskrotning öka dieselbilsandelen totalt sett.

ANNONS

BilSweden har formellt sett rätt i att många bilar kan gå på förnybar diesel. Men bilföretagen godkänner maximalt 7 procent biodiesel och syntetisk diesel finns ännu bara i mycket begränsade mängder. Den som nu väljer en diesel i tron att den snart kan köras förnybart och rent riskerar att bli lurad.

Bilbolagens branschorgan kritiserar oss för bristande teknikneutralitet. Tvärtom vill vi sluta särbehandla dieseln. Vi vill ställa samma utsläppskrav på diesel- som bensinbilar, beskatta dieselns energiinnehåll som bensinens och dessutom ställa samma hållbarhetskrav på fossila drivmedel som redan ställs på de förnybara. Att dieseln inte klarar sådana krav är knappast vårt fel.

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

ANNONS