Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

foodtruck collage
För att starta en restaurang i Göteborg behövs tillstånd och godkännande från sju separata instanser i staden, vill man driva en foodtruck kommer man undan med fyra, skriver Björn Jedvert (L).

Det kan knappast bli värre – Göteborg kan bättre

Företagsklimatet i Göteborg slår bottenrekord. Nu måste staden med kraft göra något åt servicekulturen och inställningen till företag, skriver Björn Jedvert (L).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Göteborg stad sjunker för varje år allt längre ner i Svenskt Näringslivs mätning av företagsklimatet. Nu är Göteborg på plats 283 av 290 kommuner, det kan knappast bli värre! Länsstyrelsens nyligen genomförda revision av miljöförvaltningen visar också att det förekommer en jakt på att ta ut avgifter. Det behövs snarast en förbättrad servicekultur i Göteborgs stad för att vända utvecklingen åt rätt håll.

Servicekulturen och prioritering av serviceutveckling är tyvärr låg i staden. Ansvaret för detta måste ytterst läggas på det rödgröna styret. Det är inte fråga om att tumma på regler och krav, men samordning och inställning till företagande måste bli bättre och mer positiv.

Krångligt värre

Ett exempel – för att starta en restaurang i Göteborg behövs tillstånd och godkännande från sju separata instanser i staden, vill man driva en foodtruck kommer man undan med fyra. Det finns för närvarande inget samordnat ansökningsförfarande, utan de olika tillstånden måste alla sökas separat. Stadens två företagslotsar kan vägleda, men ett bättre utvecklat och samordnat ansökningsförfarande skulle underlätta och vara till stöd för företagarna.

För att starta en restaurang i Göteborg behövs tillstånd och godkännande från sju separata instanser i staden, vill man driva en foodtruck kommer man undan med fyra.

Den bristande servicekulturen visar sig också i form av låg telefontillgänglighet, vilket drabbar alla som vill få kontakt med stadens funktioner. Många samtal tappas bort. Göteborgs kontaktcenter får dessutom besked från vissa förvaltningar att ”Som ni vet ringer vi inte upp brukarna utan de får ringa under teletiden. ”Sverigestudien 2013 kom fram till att svenska arbetsplatser längtar efter ett stabilt rikt inre liv, utan förändringar och utan kunder. Detta besannas på sina håll i Göteborgs stad.

Servicekulturen och tjänsteutvecklingen skall leda till bättre betjäning av Göteborgs invånare, företagare och besökare. Det behövs en högre servicegrad och en förväntan på servicelöften för stadens tjänster och verksamheter, vilka självklart skall mätas och följas upp. Här har det rödgröna styret brustit.

Björn Jedvert (L)

2:e vice ordförande, nämnden för konsument och medborgarservice

Mest läst