Kontakterna med staden ska vara enkel och snabb. Digitaliseringen gör det möjligt att förbättra kvalitén, lösa problem och samtidigt frigöra resurser.
Sverige har kommit långt. Tyvärr syns inte den utvecklingen i Göteborg. Senaste uppföljningsrapporten från Konsument- och medborgarservice visar detta när de skriver ”Om stadens förvaltningar och bolag inte prioriterar serviceutveckling och digitalisering finns det risk att de vi är till för inte upplever en likvärdig service från staden, att staden får svårare att möta kommande effektivitetskrav”.
Problem som uppstått
Föräldrar kan exempelvis inte ta del av sin köplats till förskolan digitalt, men det är något som är enkelt att ordna. Nu får man söka uppgiften per telefon med dålig tillgänglighet, vilket skapar irritation hos föräldrarna.
En idrottsförening bokade en av stadens fotbollsplaner, men missade att boka belysningen, vilket görs på annat ställe. Det blev ingen match i mörkret. Det är nästan omöjligt att ta reda på när sopbilen kommer. Exemplen är många.
Samordningen brister men kan avhjälpas med bättre och digitaliserade processer. Lösningarna finns och kan tas i bruk utan fler strategidokument.
Varför är det nu på detta viset? Delvis beror det på bristande förändringsvilja hos stadens förvaltningar, men främst är det en bristande politisk styrning hos den rödgröna minoriteten. Hans Sörman (tidigare vd på SKL) uttryckte det såhär ”Det handlar om verksamhetsutveckling som kräver ett brett engagemang på ledningsnivå.”
Digitaliseringen innebär fantastiska möjligheter för den enskilda individen och för samhället i stort, om den kan bejakas på rätt sätt. Det är hög tid för en ny digitaliseringspolitik i Göteborg.
Björn Jedvert (L)
2:e vice ordförande, nämnden för konsument och medborgarservice