De rödgröna lägger krokben för bilindustrin

DEBATT: De rödgröna i Göteborg ser ingen framtid i bilindustrin som i mångt och mycket bär upp stadens näringsliv. Senaste exemplet är att motarbeta Volvos expansionsplaner i Lundby, skriver Hampus Magnusson (M) och Axel Josefson (M).

ANNONS
|

Vi moderater ser med stor oro på hur de rödgröna i byggnadsnämnden låter ideologi gå


    <strong>Hampus Magnusson</strong> (M), biträdande kommunalråd
Hampus Magnusson (M), biträdande kommunalråd

emot stadens näringsutveckling. Den bilfientlighet de tidigare har visat har nu också tagit sig uttryck i att man vill in och detaljstyra AB Volvos expansionsplaner i det som kallas Campus Lundby och försöka omvandla Lundby från nav i tillverkningsindustrin till att bli ett bostadsområde.

De rödgröna partierna i Göteborg har sedan tidigare drivit en bilfientlig politik i staden, bland annat genom att driva fram en trafikstrategi som innebär att biltrafiken ska minska med 25 procent fram till 2035 trots att antalet invånare ska växa med 150 000. Göteborg som stad är beroende av fordonsindustrin för sin tillväxt och utveckling – varje jobb som skapas i fordonsindustrin generar fyra ytterligare i Göteborg. Därför är det

ANNONS

    <strong>Axel Josefson</strong> (M), ledamot byggnadsnämnden
Axel Josefson (M), ledamot byggnadsnämnden

närmast ironiskt att de rödgröna i Göteborg så kraftigt har fokuserat på att minska biltrafiken snarare än utsläppen.

Ett steg längre

På byggnadsnämndens sammanträde den 17 maj gick man ett steg längre när AB Volvos planer om att utveckla verksamheten i Lundby behandlades.

Bolaget vill samla huvudkontor, forskning, utveckling och testning till Lundby, i en satsning som kallas Campus Lundby. Syftet är att få goda förutsättningar att utveckla och behålla AB Volvos verksamhet i Göteborg. Ambitionen är att fördubbla antalet anställda i området till 10 000 på några års sikt. Men de rödgröna ville i stället att stadsbyggnadskontoret ska se över möjligheten att föra in bostäder i området och bygga förskolor och skolor, trots att AB Volvo ställt sig negativa till idéerna.

Beslutet de rödgröna drev igenom innebär att Volvos planer kring Campus Lundby nu försenas. Men en sådan utveckling där området i stället omvandlas till bostadsområde innebär också stora problem att utveckla och driva tillverkningsindustri här, då detta skulle gå i konflikt med kraven på bostäder och skolor vad gäller bland annat buller och tung trafik.

Ser ingen framtid

Kanske ska yrkandet ses mot bakgrund av den debatt som fördes i kommunfullmäktige den 12 maj angående en motion från Moderaterna om parkeringstal i Frihamnen och Masthugget. Då proklamerade företrädare för vänsterblocket att fordonsindustrin inte har någon framtid. De rödgröna ser alltså ingen framtid hos den bransch som i mångt och mycket bär upp stadens näringsliv och vill inte heller vara med och bidra för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att utvecklas. Den tidigare bilfientligheten vi har sett har nu förenats i fientlighet mot fordonsindustrins möjligheter att expandera.

ANNONS

Det är inte första gången de rödgröna försöker sätta käppar i hjulet för näringslivets byggplaner. De har motarbetat planerna på logistikcentrum i hamnen, de ifrågasätter näringslivets förslag till investeringar på Sahlgrenska och de har stridit mot Stenas möjligheter att vara kvar i Masthugget. I budgetförslaget för 2017 upprepar de sin ståndpunkt att inga fler handelscentrum får etableras i Göteborg.

Det är inte heller första gången som de rödgröna partierna hamnar i konflikt med Volvo. Hösten 2013 gick det så långt att företrädare för Volvo Personvagnar skrev en debattartikel där man kritiserade att Göteborg i EU marknadsförde sig som en stad som aktivt vill få människor att välja bort bilar, snarare än en stad som var stolt över sin fordonsindustri.

Fortfarande dålig attityd

Samtidigt faller Göteborg i Svenskt Näringslivs rankning, staden har tappat nästan 100 placeringar sedan 2007. Ett av de områden där Göteborg utmärker sig allra sämst handlar om just politikers attityd till företagande. Det visar sig också tydligt i det förslag till rödgrönrosa budget som presenterades i veckan som är helt blankt vad gäller förslag för att förbättra företagsklimatet.

Som moderater vill vi ge näringslivet möjlighet att utvecklas och växa i Göteborg. I det ligger att ge företag, stora som små, möjlighet att få snabba besked när de vill expandera och goda förutsättningar att bedriva sin verksamhet. Exemplet med Volvo i Lundby är det senaste i raden av att de rödgröna gör precis tvärtom.

ANNONS

Hampus Magnusson (M)

biträdande kommunalråd

Axel Josefson (M)

ledamot byggnadsnämnden

ANNONS