Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Miljozoner MP collage
Tyvärr är Moderaterna fast i gårdagens tänkande om att bil och bilinfrastruktur är bra för ekonomin, skriver Ulf Kamne (MP).

De farliga utsläppen måste minska

Att införa miljözoner för bilar i Göteborg är att vara solidarisk med barn eftersom de inte ska behöva utsättas för luftföroreningar. Det är allvarligt att M och S inte tar barnastman på allvar och prioriterar bort ett hållbart samhälle för några få individers rätt att köra bilar med farliga utsläpp överallt, skriver Ulf Kamne (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Miljözoner, 24/4, 27/4, 30/4, 3/5

Bilen är viktig för många människor men att ett fåtal bilister inte får köra på ett fåtal gator har vi svårt att se som ett stort problem. Särskilt när det handlar om renare luft som är oerhört viktigt för barn med barnastma.

Moderaterna instämmer i att luften är dålig och klagar på att miljözoner gynnar rika och lägger sen ett förslag som gynnar rika men som inte är lagligt. Men just miljözoner är tillåtet för kommunerna att införa från 2020.

I en replik skriver Socialdemokraterna att cykling är lösningen och får det att låta som att det är de själva som ökat budgeten för cykling trots att detta drivits av Miljöpartiet. Sänkta hastigheter i stan har Miljöpartiet också pressat fram. Tyvärr har Socialdemokraterna inte genomfört cykelsatsningarna eller hastighetssänkningen, trots ordförandeposten i trafiknämnden.

Om vi inför den striktaste miljözonen som Miljöpartiet vill, blir det högre krav på lastbilar också

Göteborgs kultur- och miljöarvsförening går emot miljözoner på grund av transporterna från bygget av Västlänken. Men miljözonerna blir inte oviktiga för det. Alla lastbilar som används vid bygget kommer att köra i miljözon för tunga fordon. Om vi inför den striktaste miljözonen som Miljöpartiet vill, blir det högre krav på lastbilar också.

Fast i gårdagens tänkande

Tyvärr är Moderaterna fast i gårdagens tänkande om att bil och bilinfrastruktur är bra för ekonomin. Dagens Industris politiske redaktör PM Nilsson visar effektivt hur Moderaterna missar målet: ”Folk över hela världen är bokstavligen dödligt trötta på att andas dålig luft. Därför är politiska initiativ för bättre luftkvalitet inte bara bra i sig utan också en klar moderniseringsmarkör som ökar fastighetsvärdena.” Jag kan bara hålla med.

I en replik skriver Liberalernas Axel Darvik: ”Det är ingen slump att 18 tyska städer, däribland Mercedes hemstad Stuttgart, deklarerat att de vill införa dieselförbud. De vill säkerställa att den tyska bilindustrin överlever. Volvo Cars behöver nu samma stöd från sina politiker”.

Precis så är det. Innovation förutsätter anledning att lämna invanda hjulspår. Någon bättre anledning än att rädda liv och minska barnastma behöver vi inte.

Ulf Kamne (MP)

kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling

Läs mer om Debatt: Miljözoner
Mest läst