Gratis. Om Göteborg valt Clearchannels anbud hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona, skriver Magnus Heljeberg.
Gratis. Om Göteborg valt Clearchannels anbud hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona, skriver Magnus Heljeberg.

David Lega och KD fel ute om Styr & Ställ

DEBATT: Göteborg förtjänar det bästa lånecykelsystem som marknaden har att erbjuda, med ett avtal som omfattar att vi även kan ha cyklar på till exempel Hisingen, skriver Johan Nyhus (S).

ANNONS
|

Replik

Styr & Ställ, 18/5

Konceptet med lånecyklar har varit en enorm framgång i Göteborg. Nyligen gjordes den


    <strong>Johan Nyhus </strong>(S), trafikkommunalråd
Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd

två miljonte resan sedan systemet infördes 2010. Och vi jobbar kontinuerligt med att utveckla Göteborgarnas lånecyklar.

David Lega (KD) ställer en direkt fråga till mig på om vad jag ska göra för att säkra cykelsystemets framtid. Lega gör en besynnerlig rallarsving och skriver att cyklarna ”riskerar att försvinna” och att ”vi kristdemokrater kommer göra allt för att behålla hyrcyklarna i Göteborg även i framtiden” – som om deras existens vore hotad eller att någon har en annan avsikt, vilket inte är fallet. David Legas påstående är inte faktaunderbyggt utan tyder bara på att han tyvärr har lite eller ingen information om frågan.

ANNONS

Förlänger avtalet

Vi arbetar, i detta nu, för att förlänga avtalet för Styr & Ställ och kommer efter avtalets utgång göra en ny upphandling, helt enligt lag och ordning. Hade David Lega haft kontakt med sina ledamöter i trafiknämnden hade han också fått den informationen på ett smidigare sätt.

Vidare skriver Lega att vi drar benen efter oss för att nå en cykelvänlig stad. Där kan jag åter rekommendera att han pratar med sina ledamöter i trafiknämnden eftersom KD ställde sig bakom Moderaternas och Liberalernas försök att rösta ner just aktuell cykelstrategi. Så vad är Legas önskade tempo? Detta har jag inte sett några skarpa politiska förslag på.

Vi är nöjda med det lånecykelsystem vi har, men det måste också tåla en regelrätt upphandling. Att David Lega i sin debattartikel pekar ut att vi ska göra en handskakning med en enskild leverantör förvånar mig jättemycket. Det måste vara viktigt även för Lega och KD att hålla sig till lag och ordning och inte slarva med upphandlingsreglerna.

Spännande utveckling

Lånecykelsystemen i Europa har genomgått en väldigt spännande utveckling sedan vi först upphandlade ett sådant 2010. Göteborg förtjänar det bästa lånecykelsystem som marknaden har att erbjuda, med ett avtal som omfattar att vi även kan ha cyklar på till exempel Hisingen. Vi måste vara lika öppna för att framtiden kan bygga på vårt nuvarande system likväl som någon av de andra på marknaden. Det är göteborgarnas bästa vi skall tjäna i upphandlingsprocessen, inte enskilda leverantörer, och att vi skall följa lagen utgår jag från att alla respekterar, även Kristdemokraterna.

ANNONS

Johan Nyhus (S)

trafikkommunalråd

ANNONS