Anders Högström, liberal debattör, och Gert Gelotte, liberal debattör och frilansjournalist.
Anders Högström, liberal debattör, och Gert Gelotte, liberal debattör och frilansjournalist.

Dags att gilla läget - Västlänken kommer inte att stoppas

Visst går det att stoppa Västlänken med ett nytt regeringsdirektiv och ett nytt regleringsbrev som återkallar Trafikverkets uppdrag, men varför skulle regeringen göra detta? Det är dags att gilla läget och sluta föra väljarna bakom ljuset, skriver Anders Högström och Gert Gelotte.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

Västlänken, 18 & 22/5

Vår uppmaning i GP 18 maj att sluta föra väljarna bakom ljuset med politiska löften om att stoppa Västlänken togs emot mycket väl. Intresset på sociala medier har varit överväldigande.

GP publicerade en replik på artikeln, skriven av Tom Heyman, som vi vill bemöta. Det är inte helt lätt, eftersom det mesta i artikeln är irrelevant i sammanhanget. Vi noterar också med förvåning att Heyman inte diskuterar vad det kostar att avbryta bygget av Västlänken. Det omedelbara priset är 4,5 till 4,7 miljarder kronor. Det är möjligt att kostnaden inte bekymrar Tom Heyman, men den borde bekymra göteborgarna. Det är oerhört mycket pengar för ingenting.

ANNONS

Tom Heyman skriver att ”Det enda som krävs för att stoppa Västlänken är ett nytt regeringsbeslut och ett nytt regleringsbrev som återkallar Trafikverkets uppdrag.”

Det är förstås helt rätt och också poängen med vår debattartikel. För varför skulle regering göra detta? Vi kan inte se ett enda skäl och hoppas Göteborgs nyhetsjournalister klargör fakta i god tid före valet genom att fråga regeringen (och gärna de andra avtalsparterna i Västsvenska paketet).

Irrelevanta

Tom Heyman understryker sitt påstående med flera exempel, inget av dem relevant i sammanhanget.

1997 stoppade Banverket tunnelbygget i Hallandsås, eftersom entreprenören totalt misslyckats med sitt uppdrag. Senare återupptogs arbetet med ny entreprenör och tunneln kunde invigas 2015. Detta har inget med regeringen att göra, utan var ett rent tekniskt misslyckande och ställningstagande. Alltså inget politiskt beslut.

Tom Heyman anför också Nya Karolinska som ett exempel. Det är högst irrelevant. Det är ett landstingsbeslut i Stockholm att bygga ett nytt sjukhus. Nya Karolinska har inte stoppats, utan byggts färdigt. Den nya upphandlingsmodellen (OPS) har inte skrotats, utan gäller till 2045. Ingenting är korrekt i det exemplet.

Till sist hamnar Tom Heyman i sitt sökande efter något som kan stödja hans tes i Stuttgart. Men tunneln i Stuttgart har inte stoppats. Hela Stuttgart 21 börjar trafikeras 2026, precis som Västlänken.

ANNONS

Gilla läget

Tom Heyman påstår också att ”regeringens miljöprövning var ett cirkelbevis, att man utan motivering godkände tunneln eftersom man själv var sökande.” Även detta är fel. Den slutliga miljöprövningen i Sverige görs av våra domstolar. De har lagt nästan två år på att granska Västlänken mot miljöbalken och nyligen givit Västlänken grönt ljus.

Det är dags att gilla läget. En fråga, där kommunala politiker inte har någon makt, ska inte få överskugga de viktiga kommunala frågorna som barnomsorgen, skolan, äldreomsorgen, kollektivtrafiken, bostadsbristen.

För inte väljarna bakom ljuset!

Anders Högström

liberal debattör

Gert Gelotte

liberal debattör och frilansjournalist

ANNONS