Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Lena Glaser, programdirektör SVT. Och "På spåret" med Anne-Lie Rydé och Ronny Svensson.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Därför sänder vi både allvar och trams

På vilket sätt är program där präster söker en partner public service? En bra fråga rimlig att ställa i samband med att tevelicensen skrotas och ersätts med en avgift alla ska betala. Aldrig har det varit så viktigt att publiken förstår vad pengarna går till och varför vi väljer att göra de program vi gör, skriver Lena Glaser, programdirektör på SVT.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

TV-skatten, 1/12

I stället för att göra ”flams och trams” borde vi fokusera på nyheter, dokumentärer, samhällsdebatt och kulturprogram, skriver den liberala skribenten Malin Lernfelt i GP, samtidigt som hon undrar på vilket sätt program där präster söker fru, avdankade kändisar bor på slott och amerikanska serier är public service. Även Johan Blückert skriver på samma tema och undrar varför en avgift som kommer att samlas in via skattsedeln ska gå till program som Antikrundan, Melodifestivalen och På Spåret.

Ett program som är flams och trams för någon kan vara veckans höjdpunkt för någon annan.

Vad som är bra program och vad som är flams och trams tror jag många har en bestämd uppfattning om. Däremot har inte alla samma uppfattning. Vilket innebär att ett program som är flams och trams för någon kan vara veckans höjdpunkt för någon annan.

SVT är till för alla i Sverige och vi har ett demokratiskt uppdrag. För att kunna uppfylla det står vi djupt förankrade i genrer som nyheter, samhälle, dokumentär och kultur. Vi har en unik och viktig roll när det gäller att göra program som beskriver samhället vi lever i idag. Men det är inte bara med hjälp av genrerna ovan som vi kan göra det. Det är i kombinationen mellan program som Tro hopp och kärlek, Melodifestivalen, Vår tid är nu, Kulturfrågan Kontrapunkt, Agenda, dokumentärer och Rapport, som public service uppstår.

När vi befinner oss i en tid med ett alltmer upp- splittrat Sverige, både vad det gäller mediekonsumtion och starka spänningar mellan åsikts- och befolkningsgrupper ökar behovet av en samlande teveaktör som kan locka många från hela Sverige till gemensamma upplevelser och erfarenheter.

Här spelar de stora populära underhållningsprogrammen en viktig roll, tillsammans med nyhetsprogram som Rapport, de stora sportmästerskapen och de klassiska evenemangen som Nobelfesten och Nationaldagsfirandet. Alla tillhör de en typ av program som lockar många tittare och fungerar som ett kitt i svensk offentlighet.

Publiken ska ha rätt att förvänta sig hög kvalitet i den underhållning de är med och betalar för och här finns det ambitioner och dimensioner som särpräglar våra program.

Publiken ska ha rätt att förvänta sig hög kvalitet i den underhållning de är med och betalar för och här finns det ambitioner och dimensioner som särpräglar våra program. I helgen samlades över 2,2 miljoner tittare åter framför På Spåret – Sveriges svåraste allmänbildande frågesport.

De breda och underhållande programmen fyller en av flera viktiga funktioner för SVT. Tillsammans med andra program som kan vara betydligt smalare och ”som aldrig skulle fått en chans om inte just public service fanns” som Malin Lernfelt skriver. Det breda och det smala, det informerande, folkbildande och det underhållande utgör tillsammans den helhet som är public service.

Ingen annan aktör skulle ge sig på att göra tevekanaler och tjänster med så vitt skilda typer av program, med så olika både breda och nischade målgrupper. Precis där uppstår public service. Vi är till för alla i Sverige.

Vi har i dag till exempel inte ett tillräckligt relevant program- erbjudande till de publikgrupper som främst söker innehåll online.

Svårigheten är just att nå alla. Alla åldrar, alla smaker, alla platser, alla bakgrunder. Vi har i dag till exempel inte ett tillräckligt relevant program- erbjudande till de publikgrupper som främst söker innehåll online. Att möta dem med underhållande, smarta och engagerande program blir en uppgift vi behöver ta oss an med stort allvar och vi måste försöka göra det på ett sådant sätt att inte andra delar av publiken känner sig utestängda.

Vi vill hela tiden utveckla våra program och berättelser. Vi satsar alltid på hög kvalitet men försöker undvika att vara smakdomare. Ibland hittar vi inte rätt. Ibland trampar vi till och med snett. Men vi kommer aldrig sluta försöka att nå alla i Sverige med program i olika genrer i en strävan att informera och underhålla och i slutändan göra alla i Sverige mer nyfikna och insatta.

Lena Glaser

programdirektör SVT