Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Byggstart. Det är inte leran som är det största problemet med att bygga i Göteborg utan debatten som fastnar i sedan länge beslutade projekt, skriver debattörerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Därför är Västlänken nödvändig

Göteborg med 12 kranskommuner ska enligt prognoser öka med minst 100 000 invånare på tio år. Inte nog med det, om 70 år väntas dagens invånarantal ha fördubblats. Om morgondagens göteborgare vill bo i en modern och fungerande stad bör vi möjliggöra för alla de infrastrukturella förändringar som krävs redan nu, skriver Johan Trouvé och Markus Ottenmark, Västsvenska Handelskammaren.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Dagligen arbetspendlar 160 000 personer över en kommungräns på väg till eller från Göteborg. För västsvenska företag och offentlig sektor bidrar dessa människor med en ovärderlig kompetens. Skälen till att vi pendlar varierar, men det är vanligt att två personer i en relation hittar jobb i olika kommuner. Bostadsbrist och fritt skolval är andra orsaker. I debatten hävdas ibland att regionförstoring är av ondo, att det vore bättre om färre pendlade. Det tycker inte vi. Det vore att begränsa människors valmöjligheter och företagens förutsättningar att hitta kompetens.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I stället för att begränsa resande bör vi förenkla det genom effektiv infrastruktur som knyter samman Göteborg med övriga regionen. För att skapa en mer attraktiv region måste vi satsa på järnvägen både i Göteborg och på anslutande banor, som i vissa fall håller museistandard. Några av de satsningar som behövs är redan beslutade.

Låt oss hoppas att klockan i Göteborg som vanligt bara vrids tillbaka en timme i höst och inte tio år

Alla växande storstadsregioner investerar i infrastruktur, där är Göteborg inte unikt. Det kräver god planering då det från första utredning till färdig väg/järnväg tar cirka 15 år. Vad som däremot är unikt är att en del av debatten i Göteborg handlar om att avbryta ett statligt infrastrukturprojekt som beslutades för nio år sedan, fullt finansierat och påbörjat för att i stället bygga, ja vadå? Om 10–15 år kanske vi har svaret. Låt oss hoppas att klockan i Göteborg som vanligt bara vrids tillbaka en timma i höst och inte tio år.

Ingen tvekan

För Handelskammaren är det självklart att Västsvenska paketet ska genomföras. Det utgör en viktig satsning för framtiden och sedan vi och våra medlemsföretag för sju år sedan sade ja till Västlänken, nya Hisingsbron och Marieholmstunneln har det inte framkommit några negativa fakta som fått oss att ändra inställning. Tvärtom framstår nödvändigheten av satsningarna ännu starkare i dag, inte minst mot bakgrund av regionens tillväxt. Ur den aspekten är beslutet att bygga fyrspår på Västlänkens stationer redan från start och därmed öka kapaciteten ytterligare positivt, liksom den utlovade satsningen på järnvägen från Göteborg till Landvetter flygplats och Borås.

Det är inte leran som är det största problemet med att bygga i Göteborg utan debatten som fastnar i sedan länge beslutade projekt. Nu måste blickarna riktas på framtidens investeringar.

Johan Trouvé

vd Västsvenska Handelskammaren

Markus Ottemark

ansvarig infrastruktur, Västsvenska Handelskammaren