Cynisk skrämselpropaganda om digital vård

Att hävda att patienter som väljer att få sin vård digitalt “tar resurser från de mest sjuka och behövande” är cynisk skrämselpropaganda. Att träffa läkare via video är tvärtom ett billigt sätt för samhället att ge vård, skriver bland andra Johan Flodin, chefsläkare, Kry.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Digital vård, 31/12

Läkarbesök via video i mobilen är ett mycket välkommet sätt för patienter att möta vården. Nu är det möjligt att träffa en läkare utan långa väntetider, oavsett var man befinner sig eller om det är på obekväm arbetstid.

Potentialen i digital vård är något som fler aktörer börjat inse. Inte minst i Västra Götalandsregionen där både regionen satsar på digital vård likväl som några av dem som skrev under artikeln ”Förödande vårdbeslut som slår mot de mest sjuka” på GP Debatt den 31/12.

Avlastar vårdcentraler

Vi på Kry beräknar att vi i dag kan hantera cirka 60 procent av alla besök på en fysisk vårdcentral. Det rör sig alltså inte om, som artikelförfattarna hävdar, onödig vård. Det är inte heller så att digital vård tar pengar från andra patienter. Vårdcentraler får i dag extra pengar för patienter med stort vårdbehov. Att hävda att patienter som väljer att få sin vård digitalt ”tar resurser från de mest sjuka och behövande” är cynisk skrämselpropaganda.

ANNONS

Att träffa läkare via video är tvärtom ett billigt sätt för samhället att ge vård. Vi ersätts i dag med 400 kronor för ett möte med en vuxen patient medan SKL räknar med att ett genomsnittligt möte i den fysiska primärvården kostar 1 600-1 700 kronor.

Pengar att spara

Enligt OECD uppstår 30 procent av besöken på akuten i Sverige på grund av att primärvården inte varit tillgänglig. Hela 55 procent av alla barn som hamnar på akuten skulle kunna tas om hand i primärvården. Ett öppenvårdsbesök på akuten kostar samhället cirka 3 000 kronor.

Det finns alltså mycket att spara om fler väljer att träffa vården digitalt. Ju fler vårdärenden som hanteras digitalt desto mer tid och resurser frigörs på fysiska vårdmottagningar så att de som verkligen har behov av det får tid och möjlighet till en fysisk undersökning.

Svensk sjukvård har stora utmaningar framför sig vad gäller tillgänglighet, bemötande och kostnadskontroll. Därför är det oerhört viktigt att vi börjar titta på vad vi skulle kunna göra annorlunda med ökad eller bibehållen kvalitet. Det kan vi bara göra om vi med en positiv ansats samarbetar.

Johan Flodin

chefsläkare, KRY

Joakim Röstlund

specialist i allmänmedicin, KRY

ANNONS
ANNONS